Kan ik het deel opgeven bij de belastingdienst wat ik daadwerkelijk heb verdiend?

In 2017 had ik een krantenwijk op mijn naam. Omdat ik een baan kreeg had ik geen tijd om van maandag tot en met vrijdag kranten te bezorgen. Daarom deed een kennis (jonger dan 18) voor mij de kranten en betaalde ik hem. Op de zaterdag deed ik het zelf. Het krantenbedrijf betaalde mij uit. Nu blijkt dat ik maar een heel klein deel zelf er aan over heb gehouden. Terwijl op de jaaropgave een heel groot bedrag staat. Als de ouders van die jongen het deel opgeven bij de belastingdienst wat hij heeft verdiend, kan ik dan mijn deel opgeven? Dan is het niet zwart... Ik heb bewijs dat die jongen voor mij heeft bezorgd.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Computoon
6 jaar geleden
Dat had je zo nooit moeten doen. In de administratie van de krantenuitgever sta jij als degene die het werk heeft aangenomen. En heeft men dus, geheel correct, de uitbetaalde bezorgvergoeding aan de Belastingdienst doorgegeven.
In overleg met het krantenbedrijf kun je m.i. de bezorgwijk voor de toekomst op de naam van de feitelijke bezorger laten zetten.

Antwoorden (1)

Als u van te voren dit had bedacht, zou er iets voor te zeggen zijn de inkomsten op naam van de kennis te zetten. Deze kennis is nog geen 18 jaar, zal nauwelijks ander inkomen hebben. Wat betekent dat de kennis vanwege de heffingskortingen (vrijwel) geen belasting over de inkomsten van de krantenwijk hoeft te betalen. Alleen een relatief kleine aanslag ZVW zou resteren. (5,65% van het inkomen)

Helemaal onmogelijk is het niet wat u voorstelt. Maar het is wel erg krom. U kunt de ingediende aangifte niet ongedaan maken. Hoogstens kunt u de aangifte in het systeem wijzigen en de overige inkomsten er helemaal uithalen. Dat kan sowieso zolang de aangifte 2017 nog niet definitief is - mogelijk al in mei 2018.

Vervolgens moet u moet het krantenbedrijf achteraf tot een gewijzigde overeenkomst zien te bewegen. D.w.z. de jaaropgave 2017 zou dan op naam van de kennis moeten komen te staan. Die vervolgens deze inkomsten keurig aan de Belastingdienst opgeeft.

U kunt ook uw verlies nemen. En een les hieruit trekken door vooraf u goed te (laten) informeren over de te betalen belasting over inkomen. Ik houd me aanbevolen voor uw belastingvragen!

Op goeievraag of een andere forum rekende ik al eens voor dat extra inkomen van bijvoorbeeld € 3000 waardoor het inkomen steeg van 20K naar 23K met 100% of zelfs nog meer (......) belast kan zijn: bijvoorbeeld als er maximale toeslagen zijn, kind(eren), verlies / vermindering van heffingskorting.

u probeert iets waardoor u uw probleem alleen maar groter zou maken.
U heeft een krantenwijk op uw naam gehad. U heeft zich niet of onvoldoende gerealiseerd dat hierover belasting (achteraf) moet worden betaald. De inkomsten zijn: overige inkomsten. Dat betekent dat u behalve de aanslag inkomstenbelasting ook nog eens een aparte aanslag Zorgverzekeringswet krijgt. (5,65% van het inkomen)

De inkomsten van de krantenwijk komen bovenop uw gewone inkomsten. En worden waarschijnlijk belast in schijf 2 of 3 meet een hoger belastingpercentage. Sowieso betekent dat dat u minstens de helft van uw inkomsten uit de krantenwijk kwijt bent aan belasting. Ook is er verlies aan toeslagen. Zeker als u huurtoeslag (en kindgebonden budget) heeft, kan het best zijn dat u 80% of nog meer kwijt bent aan de belasting.
fisbel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb mijn belastingaangifte nog niet verstuurd. Maar ik kan dus niet in overleg met die kennis mijn deel opgeven en zij hun deel? Dat zal niet goedkomen?