Heeft het zin om als 18 jarige thuiswonende de extra zorgkosten in te vullen bij belastingaangifte?

Beste,

Ik ben 18 jaar en verdien 2/3 duizend euro per jaar, gewoon een studentenbaantje dus.
Ik eet al mijn hele leven glutenvrij omdat ik anders ziek wordt.
Nu krijg ik de vraag op mijn belastingaangifte of ik een glutenvrij dieet volg, heeft dit zin om in te vullen?

Er staat dat ik 900 euro terug kan krijgen, klopt dit uberhoud wel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Je krijgt geen 900 euro terug. Je kunt 900 euro aftrekken van je belastbaar inkomen. Dat betekent dat je over die 900 euro geen belasting hoeft te betalen. Je werkgever heeft waarschijnlijk belasting voor je afgedragen over je hele inkomen. Daarvan krijg je mogelijk een deel terug als je je dieetkosten kunt opgeven. Dat zal dus niet 900 euro zijn, maar eerder rond de 300 euro. Zeker de moeite waard dus om in te vullen. Het programma rekent zelf uit hoeveel je terug gaat krijgen. De belastingdienst kan wel vragen om een verklaring van een arts als bewijs dat je werkelijk een glutenvrij dieet nodig hebt.
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Zo werkt het niet Inekez1. Zie mijn antwoord hieronder.

Andere antwoorden (1)

Bij dit inkomen krijg je sowieso de ingehouden belasting terug. Er is € 0 te betalen. De € 900 vermindering inkomen (keer vermenigvuldigingsfactor van 1,4 is € 1260) levert dan zo op het oog niets op. Het inkomen vermindert weliswaar, maar de teruggave wordt niet groter.

Toch is extra teruggave mogelijk. Dat gaat via de speciale regeling Tegemoetkoming Specifieke zorgkosten. Waardoor je zo'n 3 maanden later d.m.v. een TSZ-beschikking alsnog belastinggeld terugkrijgt. Je krijgt dan het verschil van de te betalen belasting zonder aftrek specifieke zorgkosten en de te betalen belasting mét ziektekostenaftrek uitbetaald.
fisbel