Moet ik BTW betalen over mijn auto bij doorverkoop aan particulier?

Paar jaar terug had ik een auto aangeschaft voor mijn taxibedrijf. Het voertuig heb ik van een autohandelaar gekocht, dit was een marge auto en geen btw auto. Nu wil ik het voertuig doorverkopen aan een particulier. Moet ik hierover btw betalen? Ik heb het voertuig als marge gekocht...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
21.5K

Antwoorden (1)

Het maakt in dit geval niet uit of je de auto met of zonder btw hebt aangeschaft. Door de auto te gebruiken in de onderneming is het geen voorraad maar een bedrijfsmiddel geworden en bedrijfsmiddelen moet je, als je onderneming btw plichtig is, verkopen belast met btw over de volledige verkoopprijs. Je mag in dit geval zelf niet de margeregeling toepassen of btw vrijgesteld leveren.
Aanvulling 1: je vraag was letterlijk of jij btw moet betalen, maar feitelijk is de particulier aan wie je de auto verkoopt degene die het betaalt. Jij moet de btw in rekening brengen en afdragen aan de Belastingdienst.
Aanvulling 2: let op dat je het juiste btw tarief gebruikt. Taxivervoer valt onder het 6% btw tarief, maar verkoop van een auto valt onder het 21% tarief.
Toegevoegd op 14 maart 2018 08:17: tekst