is het geld van de belastingbetaler waarmee destijds ING is gered helemaal terugbetaald?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Ja. Alle banken hebben hun staatssteun afgelost.

Het beste antwoord

Ja. De Staat heeft de laatste aflossing van € 1,025 miljard van ING in 2014 ontvangen. € 683 miljoen daarvan is staatssteun; het overige deel is premie en rente. Daarmee heeft ING de volledige kapitaalinjectie van € 10 miljard uit 2008 aan de Nederlandse Staat terugbetaald, wat de staatskas in totaal bijna € 3,5 miljard heeft opgeleverd.
In 2008 ontving ING een kapitaalinjectie van de Staat om weerstand te bieden aan de grote schokken op de internationale financiële markten en de mogelijke schade aan de Nederlandse economie. De resultaten van de recente Asset Quality Review en de stresstesten door de Europese Centrale Bank waren aanleiding voor de ING om de laatste terugbetaling van 2015 al in 2014 te voldoen. Over de aflossing van de gehele kapitaalinjectie heeft de Staat een rendement van 12,7% behaald.

Deze staatssteun staat momenteel weer in de belangstelling, vanwege de loonsverhoging van 1 miljoen euro voor topman Ralph Hamers.
Normaliter is zoiets geen probleem, maar ING is een systeembank. Dit betekent dat als Hamers de boel verprutst, niet alleen de aandeelhouders en de obligatiehouders, maar ook de belastingbetaler er voor kan opdraaien. ING kan feitelijk niet failliet, waardoor er geen sprake is van ondernemersrisico.
SimonV