belasting en btw, zzp. Heb ik recht op teruggaaf?

Als ZZP'er met kvk nummer moet ik ieder kwartaal mijn verdiensten en uitgaven doorgeven.

Nu werk ik sinds een jaar voor de baas op contractbasis en gebruik mijn kvk nummer niet. Hier geef ik dus iedere kwartaal de 0 euro balans door.

Nu heb ik recentelijk een nieuwe laptop gekocht die ik uiteindelijk weer kan/zal gebruiken voor eigen opdrachten. De vraag is of ik de btw af kan schrijven/terug kan vorderen ondanks dat ik afgelopen 12 maanden nog geen 1000 euro heb verdiend als zzp'er?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als je volgens de Belastingdienst ondernemer bent voor de btw, dan moet je btw in rekening brengen bij je opdrachten kun je ook de btw op je kosten en investeringen terugvragen. Althans, voor dat deel dat je die aankopen gebruikt voor de opdrachten waarover je btw berekent. Dit staat overigens allemaal geheel los van je KvK nummer.

Als je van mening bent dat je die laptop aanschaft voor het gebruik van met btw belaste prestaties in een btw-plichtige onderneming, dan kun je dus inderdaad de btw over de laptop terugvragen via je volgende btw aangifte. Uiteraard moet je voor eventueel privégebruik een correctie opgeven. Het kan natuurlijk wel gebeuren dat de Belastingdienst naar aanleiding van je aangifte (wel iets terug te vragen maar niets af te dragen) vragen gaat stellen of controle komt doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Hij werkt al een jaar in loondienst. Dus als er al een onderneming is dan betaald deze geen btw van wegen de kleine ondernemingsregeling en kan dus ook geen btw terug vragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling
Klopt en vraag dan meteen ontheffing aan, dan is de kwartaal aangifte ook niet meer nodig.