kan ik belasting terug krijgen bij me bijbaantje?

Ik ben 17 ik zit nog op school, maar ik heb ook een bijbaantje bij de action.
Een paar goede vrienden werken daar ook.
Hun hebben belasting terug gekregen via hun loonstroken.
Ze hebben die loonstroken ergens ingeleverd en kregen ongeveer 300 euro terug.
(Ze geven die loonstroken aan hun ouders, die leveren die loonstroken weer ergens in, en uiteindelijk vangen ze ook hun geld beetje vaag allemaal)
Kan ik ook belasting terug krijgen?
En hoe werkt dat?

groetjes,
Quint

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

De kans is aanwezig. Hoeveel je terugkrijgt, is met name afhankelijk van hoeveel je in feite te veel hebt betaald

Om even het populaire taalgebruik te kopiëren dat de Belastingdienst richting jongeren aanhoudt:

"Ik heb een bijbaantje of vakantiebaantje - kan ik geld terugkrijgen?
Grote kans van wel. Want vaak is er te veel belasting ingehouden op je loon.
Vul een aangifte inkomstenbelasting in en je ziet direct of je geld terugkrijgt.
Moeilijk, zo’n aangifte? Valt mee. We hebben al zo veel mogelijk voor je ingevuld."

"Je kunt nog niet zien of je geld terugkrijgt over 2017
Dat kan vanaf maart 2018. Dan kun je aangifte over 2017 doen, met de app en op Mijn Belastingdienst.
Geld terugvragen over 2016 of eerder? Dat kan, zelfs nog over 2013. Lees meer bij Aangifte 2016 - 2013."

"Geld terugvragen over 2016 of eerder?
Dat kan, zelfs nog over 2013. Lees meer bij Aangifte 2016 - 2013."

Kortom, nog even afwachten (als het om 2017 gaat) en daarna inloggen bij de Belastingdienst of de app downloaden. Zorg er tegen die tijd voor dat je je DigiD bij de hand hebt, je burgerservicenummer (BSN) en je bankrekeningnummer.

Toegevoegd na 5 minuten:
Loonstroken heb je er niet voor nodig. Wel een jaaropgave, je kunt dan zelf zien of de Belastingdienst alle gegevens correct heeft overgenomen en dat is vrijwel altijd het geval. Die jaaropgave krijg je in de loop van deze of volgende maand van je baas, digitaal of op papier.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dankjewel hier heb ik wat aan :D