Als ik een legaat krijg 'vrij van rechten en kosten', moet ik dan erfbelasting betalen of krijg ik het hele genoemde bedrag?

Ik lees her en der en snap er niks van. Er moet erfbelasting worden betaald, maar door wie? Door degene die het bulkbedrag erft? Of door mij?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Legaat, erfbelasting, vrij van rechten en kosten, het zijn lastige begrippen, dus ik begrijp wel dat ingewikkeld is. Laat het je goed uitleggen door de notaris of degene die de erfenis regeld. Want je moet wel weten waar je ja opzegt voor je het legaat accepteert. Ik neem aan dat het deel "vrij van rechten" wel duidelijk is.

Het beste antwoord

Bij zo'n legaat wordt de erfbelasting betaald uit de erfenis. Degene die het legaat krijgt, krijgt het hele genoemde bedrag.

Dit heeft tot gevolg dat de andere erfgenamen iets minder krijgen want de erfbelasting moet wel worden betaald.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Vrij van recht' laten erven, betekent dat u in uw testament vastlegt dat 1 of meer erfgenamen geen erfbelasting hoeven te betalen over hun deel van de erfenis. De erfbelasting daarover wordt dan betaald uit de rest van de erfenis. Dit wordt ook wel 'netto' erven genoemd.

Let op!

U kunt erfgenamen niet onbeperkt 'vrij van recht' laten erven. Het restant van de erfenis moet voldoende zijn om de erfbelasting te betalen."
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
super, dit is een duidelijk antwoord. ik krijg het hele bedrag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik neem aan dat het is "vrij van kosten" in het antwoord ipv "vrij van rechten". Anders snap ik het duidelijke antwoord niet geheel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat maar, ik snap het. "Vrij van recht" is de afkorting van "Vrij van recht en kosten".