Wat gebeurt er als de 1:10-verhouding van een spaarhypotheek in gevaar komt door een renteherziening?

Bij een spaarhypotheek leg je regelmatig een bedrag in op het spaardeel. Nu stelt de fiscus de eis dat gedurende de hele looptijd de hoogste jaarinleg niet hoger mag zijn dan 10 keer de laagste jaarinleg - de zogeheten 1:10-verhouding.

Nu hangt de jaarinleg sterk af van de (hypotheek)rente.

Stel nu dat je de rente voor lange tijd hebt vastgezet. Wanneer de rentevaste periode afloopt, kan de nieuwe rente flink anders zijn dan de oude rente. Dat betekent dat de nieuwe jaarinleg flink kan afwijken van de oude jaarinleg.

Wat gebeurt er wanneer dit tot gevolg heeft dat je buiten de vereiste 1:10-verhouding komt?

6 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Dan ziet de fiscus het meerdere niet meer als reservering voor de aflossing van je huis, maar als spaargeld waarover je vermogensrendementheffing betaalt.
paulus811
6 jaar geleden
Utrecht
6 jaar geleden
Of de looptijd wordt aangepast: als je tegen je max. inleg aan zit kan je met een langere looptijd toch nog het totaalbedrag halen.
Heeft mogelijk wel invloed op de renteaftrek (deze is gemaximeerd op 30 jaar)
Cryofiel
6 jaar geleden
Bij stijgende rente kun je ook lager uitkomen dan de minimaal toegestane inleg.
paulus811
6 jaar geleden
Utrecht, rente is gemaximeerd op 30 jaar vanaf 2001. Heb je voor die tijd een hypotheek afgesloten, dan is de aftrek mogelijk langer.
paulus811
6 jaar geleden
@Cryofiel, dan moet het verschil tussen de oude en nieuwe wel extreem groot zijn. Wat er gebeurt als je in het verleden extra in de pot hebt gestort, waardoor de verhouding niet meer klopt, weet ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat je met terugwerkende kracht een aanslag krijgt.
Als je aan alle andere voorwaarden voldoet en slechts door de andere rente buiten de bandbreedte komt mag je het toch aanmerken als KEW en in box3 opnemen

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoelde natuurlijk box1
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Box 1 of Box 3?
"Als je aan de voorwaarden voldoet, valt de kapitaalverzekering eigen woning in box 1. Dit is fiscaal voordeliger dan wanneer deze in box 3 zou vallen. Het is dus belangrijk dat je een bestaande kapitaalverzekering eigen woning niet zodanig wijzigt, dat deze niet meer aan de voorwaarden voldoet. Dit zijn de voorwaarden:..." https://www.geld.nl/hypotheek/service/kapitaalverzekering-eigen-woning-box-3
SimonV
6 jaar geleden
Volgens mij is Kapitaalverzekering Eigen Woning (spaarhypotheek) dus altijd box 1. Bij de KEW wordt de uitkering belast in box 1, maar kunt u vaak gebruik maken van een vrijstelling.
Daarnaast is er de reguliere kapitaalverzekering, die geen beperkingen kent qua bestedingsdoel. In fiscaal opzicht is er een verschil tussen deze twee typen. Bij de reguliere kapitaalverzekering wordt de waarde tijdens de looptijd belast, in box 3. Voor oudere kapitaalverzekeringen geldt soms een eigen vrijstelling in box 3. https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/verzekeringen-huis/kapitaalverzekering