Moet ik belasting betalen over grote geldbedragen die ik heb gewonnen met online poker?

Ik heb een belastingtechnische vraag. Ik speel regelmatig online poker via Pokerstars en win wel eens geldbedragen. Nu vroeg ik mij af ik bij grotere bedragen van boven de 10000 euro belasting moet afdragen aan onze geliefde belastingdienst? Ik vind hier namelijk een hoop tegenstrijdige dingen over op het internet. Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Niks tegenstrijdigs aan boven de 454 euro betaal je gewoon 29% kansspel belasting
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En als het echt grote bedragen worden die je niet direct weer uitgeeft, vervolgens ook nog eens vermogensbelasting.
tinus1969
6 jaar geleden
@Deaal, is dat zo, dat je kansspelbelasting betaalt? Ik vermoed dat dit geen Nederlandse loterij is. Veel interessanter; is dit inkomen uit vermogen of uit arbeid? Als het inkomen uit arbeid is, dan moet er gewoon inkomstenbelasting betaald worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij een buitenlands kansspel via internet (artikel 1, eerste lid, onderdeel e, van de Wet op de kansspelbelasting[1]) moet de deelnemer 29% belasting betalen over de prijzen min de inzet over een kalendermaand, zonder vrijstelling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wordt poker in Nederland gezien als kansspel? Het is namelijk een behendigheidsspel waarbij je inzet op eigen kunnen. Maar wellicht dat de Nederlandse belastingdienst geen onderscheid maakt daarin. Het is beslist niet te vergelijken met een loterij.
fisbel
6 jaar geleden
Laatste (rechts)uitkomst: poker is een kansspel. Zie: http://www.ad.nl/home/hof-oordeelt-na-tien-jaar-dat-poker-een-kansspel-is~aaa36859/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ten eerste wil ik jullie bedanken voor het reageren op mijn vraag. Helaas is dit een van de vele voorbeelden waardoor ik voor mijzelf niet een duidelijk antwoord heb op de vraag. Ik lees namelijk ook artikelen als deze: http://www.telegraaf.nl/dft/geld/23754557/__Hoge_Raad__internetpoker_binnen_EU_belastingvrij__.html En die spreken weer tegen wat jij zegt, aangezien Pokerstars binnen de EU gevestigd is. I
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De zaak ligt nog open: https://nl.pokernews.com/nieuws/2016/02/belastingdienst-beroep-in-cassatie-pokerstars-belastingvrij-23399.htm#update
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het geen kansspel is dan is het inkomen uit werk of inkomen uit een uitkering. En dan gelden weer andere belastingregels. Maar belastingvrij zal het niet zijn. Bij de zeer grote prijzen zal het tot vergroting van vermogen leiden en dan is het box 3.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Maar belastingvrij zal het niet zijn." Daarover is men nog aan het touwtrekken: "Op 27 februari 2015 oordeelde de Hoge Raad dat online pokeren op sites binnen de Europese Unie belastingvrij was. Wij publiceerden daar een artikel over op 1 maart 2015." Als je het op de bank laat staan zal het idd vermogen zijn.
Als je met een bepaalde kennis van zaken poker speelt (zo komt het bij mij over), dan kan het zijn dat de belasting stelt dat dit belast is in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) voor de inkomstenbelasting. Een totaalbedrag boven € 25.000 per 1-1 is belast in box 3.