Wordt overwerk zwaarder belast of niet?

Stel je zit met je loon in schijf 2 (42procent) , worden overuren dan zwaarder belast dan 42 procent? Ik hoor van vrienden en collega's van wel, en op internet lees ik verschillende verhalen.
Kan iemand mij dit in jip en janneke taal uitleggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
fisbel
6 jaar geleden
Alle hieronderstaande antwoorden en reacties: Ongeveer oke. Er ontbreekt echter 1 facet. De algemene heffingskorting en de arbeidskorting zijn sinds een aantal jaren inkomensafhankelijk geworden. Kort door de bocht gezegd: als het belastbaar inkomen hoger wordt, tikken deze belastingkortingen af. Kan zelfs tot € 0. Klopt niet helemaal hoor; de arbeidskorting neemt toe tot € 32.444. Bij een hoger inkomen wordt de arbeidskorting lager totdat die bij € 121.972 nihil is. De algemene heffingskorting is € 2254. Bij een hoger inkomen is er minder heffingskorting totdat deze korting nihil is bij een inkomen van € 67.068 Concreet:
Als het inkomen bijvoorbeeld € 20.000 en vanwege het overwerk hoger uitkomt, zal het overwerk met 40,8% worden belast. Vanwege de heffingskorting zal het werkelijk te betalen belastingpercentage over het overwerk wellicht oplopen tot 45%. Tja, dat is niet anders: bruto / netto - je moet er rekening mee houden dat bijna de helft van een bruto inkomen door de te betalen belasting wordt afgeroomd. En dat je maar (ruim) de helft overhoudt. Reken je nooit rijk als gezegd wordt dat er bruto over het overwerk € 20 per uur wordt verdiend. Netto zal er maar (ruim) € 10 overblijven.

Antwoorden (3)

Door de uitbetaling van overwerk en bijvoorbeeld een bonus kun je door de schijf heen 'schieten'. Om te voorkomen dat je moet bijbetalen, wordt er meestal een hoger tarief toegepast. Op de aangifte gaan alle looninkomsten op 1 hoop als 'loon'.
paulus811
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is dat bij ieder inkomen zo? Ik zit in schijf 2 en zou dus 24/7 moeten werken om in schijf 4 te komen waar je 52 procent belasting over betaald. En hoe hoog is dit "tarief" dan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En dit krijg je na de belastingaangifte dus terug?
ronron1212
6 jaar geleden
@Idesnoo je zit in schaal 1 en met het meerdere in schaal 2 en als je overwerk hebt kan het zijn dat je daardoor met het meerdere in schaal 3 komt. om te voor komen dat je moet bij betalen zal overwerk dus in schaal 3 worden berekend. Mocht je te veel betaald hebben kun je volgend jaar over 2017 aangifte doen en dat zou je het te eventuele te veel betaalde terug ontvangen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke maar schaal 3 is ook 42 procent :P Dus in mijn geval wordt het niet extra belast?
tinus1969
6 jaar geleden
@ldesnoo, Nederland hefet een zogenaamd 'progerssief belastingstelse', waardoor hogere inkomens relatief meer belasting betalen dan lagere.
Elk extra inkomen, loonsverhoging of overwerk, wordt dus meer belast dan wat je al had.
ronron1212
6 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/belasting/99114-hoge-loonbelasting-overuren-en-overwerk.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Schaal heeft met arbeidsvoorwaarden en bruto-loon te maken.
In de inkomstenbelasting zijn er schijven. Vandaar het schijventarief.
paulus811
6 jaar geleden
Van wie die min, of nog beter; waarom?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Door de schijf heen schieten is wel erg kort door de bocht. Alsof iedereen met het inkomen aan de top van zijn of haar schijf zou zitten. Daarom in totaliteit niet juist geacht.
In eerste instantie lijkt dat zo, maar uiteindelijk is dat niet het geval. Onbegrip over de berekening heeft helaas tot allerlei spookverhalen geleid zoals het veelgehoorde "je moet nooit vakantie-uren laten uitbetalen, want daar houdt je niets van over omdat je extra belasting moet betalen".

Overwerk, vakantiegeld, uitbetaalde verlofuren, bonussen enzovoorts worden door het Nederlandse belastingstelsel en de Belastingdienst op precies dezelfde manier belast als je gewone salaris. Het wordt allemaal bij elkaar opgeteld als inkomen en daarover betaal je belasting. Dat kun je ook zien in je belastingaangifte.

Werkgevers houden bij de inhouding van loonbelasting op je gewone salaris rekening met een aantal belastingvoordelen. Bij extra betalingen doen ze dat niet, waardoor ze daarover meer Belasting inhouden en afdragen aan de Belastingdienst. Als je uiteindelijk aangifte doet, wordt dat in de aangifte allemaal netjes uitgerekend specifiek voor jouw situatie en krijg je eventueel teveel ingehouden belasting netjes terug.

Als je met je loon in de 42 procent schaal zit, dan betaal je uiteindelijk over elke extra euro die je krijgt 42% belasting (totdat het zoveel wordt dat je in de 52 procent schaal komt natuurlijk). Het maakt niet uit of die extra euro komt door een extra uur werk, opslag, bonus of overwerkvergoeding.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
NickBoven
Oke duidelijk uitgelegd, dit betekent dus dat ronron1212 het fout heeft met ze belasten het uit voorzorg een schaal hoger?
ronron1212
6 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/belasting/99114-hoge-loonbelasting-overuren-en-overwerk.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap de niet toegelichte min niet. De link van @ronron1212 bevestigd mijn antwoord.
ronron1212
6 jaar geleden
@NickBoven min is niet van mijn maar dit staat er
Over de gewerkte overuren, vergoeding overwerk, vakantiewerk of bijverdienen betaalt u een relatief hoog tarief aan loonbelasting,
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uiteindelijk wordt bij de bepaling van de inkomstenbelasting het totale jaarinkomen bepaald.
Loonbelasting is een voorschot op de inkomstenbelasting.
Als er te weinig loonheffing is betaald dan moet je achteraf bijbetalen.
Als er te veel belasting is ingehouden krijg je terug.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had dus begrepen dat loonbelasting wordt ingehouden alsof de (maand) uitbetaling het hele jaar zou zijn. Dan zou je dus al gauw in een hogere schijf kunnen komen. En dan is er nog de 2,44% (ofzo) die van heffingskorting af gaat. Praktisch kom je dan op 44,44%, als je nog niet in de hogere schijf uit kwam. Straks bij de inkomstenbelasting wordt de zaak weer rechtgetrokken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1 De (witte) loonbelastingtabel is gebaseerd op de aanname dat je het hele kalenderjaar datzelfde maandinkomen hebt gehad en zult hebben.
NB als je slechts een gedeelte van het jaar inkomen hebt dan wordt er te veel ingehouden. In die belastingberekening zijn de heffingskortingen verrekend (mits het maandinkomen hoog genoeg is).
Wat daarbij nog meer wordt ontvangen, zoals vakantietoeslag,13e maand en overwerk gaat via de (witte) tabel bijzondere beloningen.
Die is gebaseerd op de belasting die je zou betalen op inkomen net boven op het gewone maandinkomen, dus over ieders top en zonder heffingskorting.
De tabellen kun je op de site van de Belastingdienst downloaden en dus inzien. 2. "Dan zou je dus al gauw in een hogere schijf kunnen komen."
Ben benieuwd naar de argumenten voor deze zienswijze, want di eis wat kort door de bocht. 2. "Straks bij de inkomstenbelasting wordt de zaak weer rechtgetrokken."
Dat geldt m.i. uitsluitend wanneer je een aanslag krijgt. Anders niet. Dus omstreeks maart van het volgend jaar d.m.v. het programma van de Belastingdienst een (controle)berekening (laten) maken (als je geen "uitnodiging" voor het doen van aangifte krijgt.
Alle 'looninkomsten'naast het reguliere loon wordt belast via bijzonder tarief.Dat gebeurt bij overwerk, vakantie-en dertiende maand inkomsten. Dat is een gegeven. Doe daar niet moeilijk over. Aan het einde van het jaar is het mogelijk om via een aangifte eventueel teveel betaalde loonheffing terug te krijgen.