Moet iedereen aangifte doen voor inkomstenbelasting? ook met een (bijstand-) uitkering? zo ja, waarom?

Toegevoegd na 19 minuten:
Als er geen sprake is van bezittingen of neveninkomsten, waarom zou iemand met een (bijstand-) uitkering dan aangifte moeten doen? - dit moet al de afgelopen 4 à 5 jaar -.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Er zijn nog veel mensen die geen aangifte doen, maar het is verplicht in drie situaties:
- je hebt een brief ontvangen dat je aangifte moet doen
- je denkt meer dan 14 euro terug te krijgen
- je denkt meer dan 45 euro te moeten bijbetalen

Vooral die laatste categorie is belangrijk. Je weet echter pas wat je moet bijbetalen als je de aangifte invult (insturen is daar nog niet voor nodig). Dit kan ook bij een uitkering het geval zijn, door bezittingen of neveninkomsten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toegevoegd na 19 minuten:
Als er geen sprake is van bezittingen of neveninkomsten, waarom zou iemand met een (bijstand-) uitkering dan aangifte moeten doen? - dit moet al de afgelopen 4 à 5 jaar -.
fisbel
7 jaar geleden
@Nick
Kleine correctie op je antwoord. Als je meer dan €14 terug kan krijgen, is er geen aangifteplicht. Tenzij je de uitnodigingsbrief van de Belastingdienst hebt gekregen. De Belastingdienst houdt eens in de zoveel jaar steekproeven onder niet-belastingplichtigen (per doelgroep) Zo moesten alleenstaande ouders met minderjarig kind(eren) in 2015 aangifte doen. Meestal was de uitkomst echter € 0.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@fisbel "Zo moesten alleenstaande ouders met minderjarig kind(eren) in 2015 aangifte doen. Meestal was de uitkomst echter € 0." Dit was eenmalig, begrijp ik. Wat zou dan de reden kunnen zijn dat iemand met een bijstand uitkering al 4 of 5 jaar opeenvolgend aangifte moet doen?
(2016 was hier de uitkomst + €2,-- en ja dat komt ook uit op €0)
fisbel
7 jaar geleden
jodokus52@:
Als de Belastingdienst niet precies weet of de bijstandsituatie voortduurt kan er toch sprake zijn van aangifteplicht.