Zit er veel verschil in het kiezen van een belastingadviseur?

Hallo, zit er verschil in belastingadviseurs? Klopt het dat je bij de ene belastingadviseur meer terug kan krijgen dan bij de ander? Ik hoor via kennissen dat er nogal veel verschil tussen zit, en dat de een er meer verstand van heeft dan de ander.

Ik ken ook mensen die het gewoon zelf doen, je weet toch gewoon wat je aftrekposten zijn, dit kun je allemaal op de belasting site vinden en als je alles gewoon eerlijk invult, zou de uitkomst toch gewoon gelijk moeten zijn?

Of zijn er echt verschillende wegen die naar rome leiden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er zit erg veel verschil in. Ik vul aangiftes in vanaf 60 euro. Ik kom bij mensen die het jaar daarvoor meer dan 250 euro hebben betaald.
En ik haal er vaak meer uit, dan mijn dure collega's

Antwoorden (1)

In Nederland is de belastingadviseur geen beschermd beroep. Iedereen kan bij wijze van spreken een belastingadviespraktijk beginnen.
Het is daarom logisch dat er veel verschil kan zitten in de kwaliteit die geleverd wordt.
Net zoals je uitstekende aannemers en beunhazen hebt.

"Als je alles gewoon eerlijk invult, zou de uitkomst toch gewoon gelijk moeten zijn": een goede adviseur kan zijn geld terugverdienen door het slim toepassen van de belastingregels. Zoals het middelen van inkomen wanneer dat variabel is, bijzondere aftrekposten, of gebruikmaken van regels die in je specifieke situatie voordelig kunnen zijn. Vaak ken (of begrijp) je die niet of zie je die over het hoofd, of denk je dat ze voor jou niet van toepassing zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Maar er zijn dus ook slechte of foute adviseurs. Zeker zes malafide adviseurs kregen de afgelopen weken een bezoekje van de FIOD. De malafide adviseurs zouden op grote schaal valse aangiften hebben gedaan voor cliënten. Vooral het opvoeren van valse aftrekposten voor ziektekosten en giften zijn populaire trucs om hoge teruggaven op de inkomstenbelasting los te ritselen bij de fiscus.
De Belastingdienst kwam de sjoemelpraktijken van de adviseurs op het spoor met behulp van speciale computersoftware. Die is zo geprogrammeerd dat de alarmbellen gaan rinkelen bij opmerkelijke of steeds terugkerende patronen in de aangiften. Zo gaat het opvallen als bij één en dezelfde adviseur bovengemiddeld vaak aftrekposten voor ziektekosten opduiken.
Vaak terugkerende ’ronde getallen’ zijn ook verdacht, blijkt uit een onlangs gewezen vonnis van de rechtbank Amsterdam.
Sommige adviseurs beloven onrealistisch hoge belastingteruggaven rond deze tijd, als Nederlanders weer massaal aangifte moeten doen. „Als een belastingadviseur een teruggaaf presenteert die te mooi is om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo”, aldus een woordvoerder, die waarschuwt dat burgers zelf verantwoordelijk blijven voor hun aangifte.
SimonV
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
Ben het helemaal eens met dit antwoord.
Er zit veel verschil in de kwaliteit die geleverd wordt. En je kan een prima acountant of boekhouder hebben. Maar als die bijvoorbeeld niet wijst op het recht op toeslagen, vind ik dat toch weer een duidelijke min. Ook al is zijn opdracht uitsluitend het verzorgen van de aangifte. Verder is het contact met de klant ook belangrijk. Er zijn veel belastinginvullers / belastingadviseurs die uitsluitend hun 'kunstje' doen en verder niks. Natuurlijk wordt niet vergeten de rekening te sturen!