Kan na aankoop woning de WOZ-waarde met circa € 60.000,-- verhoogd worden?

Wij hebben in augustus 2016 een woning aangekocht voor € 280.000,-- (circa € 60.000,-- hoger dan de op dat moment geldende WOZ-waarde-1-1-2015). Nu ontvangen wij de beschikking 2017 met de WOZ-waarde (1-1-2016) van € 279.000,--.
De WOZ-waarde is in 1 jaar dus ruim 27% verhoogd.
Mag dan in 1 jaar de WOZ-waarde zoveel verhoogd worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Mag niet maar de gemeentes die bepalen dat zelf.
Utrecht
7 jaar geleden
Je kan in bewaar gaan. De woning is €280.000 waard want dat heb je er zelf voor betaald.
Wel is een WOZ stijging van 27% excessief en niet in verhouding tot de rest van de buurt. Maar of dat een argument is wat stand houd....

Antwoorden (2)

Ja dat mag maar het is niet de gemeente die dit vaststelt maar de belastingdienst. De WOZ-waarde heeft een nauwe relatie met de feitelijke marktwaarde van een woning. De WOZ-waarde komt tot stand door onafhankelijke taxateurs door de belastingdienst ingehuurd en door de gegevens van het kadaster waar de meest recente verkoopprijs is te vinden. U zegt de woning in augustus voor €280.000 gekocht te hebben, terwijl de belastingdienst uw of een soortgelijke woning per 1/1 op €279.000 waardeert. Dat lijkt aan de hoge kant maar nog wel redelijk (wellicht heeft u de woning voor een gunstige prijs gekocht?)

Als de WOZ-waarde in de hele gemeente sterk stijgt in een jaar zal de gemeente het tarief per €3.000 waarde naar beneden bijstellen. Hierdoor betaalt de gemiddelde bewoner van die gemeente vaak maar weinig meer dan in het voorgaande jaar. De afspraak is dat stijgingen van meer dan 3% in de OZB ongewenst zijn maar veel gemeenten houden zich hier niet aan. Tegen het tarief per €3.000,- waarde kunt u geen bezwaar aantekenen. Tegen de WOZ-waarde onder voorwaarden wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@NGanzenveer lees dit even het is de gemeente daar betaal je ook aan het zijn gemeente opbrengsten
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/waardering-onroerende-zaken-woz/vraag-en-antwoord/woz-waarde-bepalen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 U heeft gelijk, ik dacht dat de Basisregistratie Waarde Onroerende Zaken door de belastingdienst centraal werd geadministreerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de stijging van de belasting WOZ is iets anders dan de stijging van de waarde
U hebt kennelijk zelf de woning veel meer waard geacht. Daarmee is een hogere WOZ-waarde "uitgelokt".
Vraag is of de hogere waard gebaseerd is op een aankoop ("voorlopig koopcontract") in het eerste halfjaar. Als de woning werkelijk pas in augustus 2016 is gekocht en geleverd dan zou ik er een bezwaar aan wijden. De gemeente is dan wat veel op de latere, hogere prijs vooruit gelopen.