Kan ik via vrienden meer schenkingsvrijstelling verkrijgen?

Stel, ik wil 12000 euro schenken aan een vriend. Ik wil schenkingsbelasting vermijden. De algemene vrijstelling is ca. 2100 euro per persoon per jaar.
Mag ik hem 2000 euro schenken, en dan nog eens 2000 euro schenken aan vijf gezamenlijke vrienden, die dat dan weer doorschenken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
erotisi
7 jaar geleden
Leuk bedacht, en het kan succesvol zijn. Echter het kan wel zo zijn dat de belastingdienst er een schijnhandeling/simulatie inziet. Hoewel de belastindienst moet uitgaan van de civielrechterlijke overeenkomsten en feiten, kunnen die nog wel geinterpreteerd worden: Bij relatieve simulatie is de rechtshandeling er feitelijk wel, maar die stemt niet overeen met wat partijen daadwerkelijk beogen. In feite is er iets anders tot stand gekomen dan op het eerste gezicht lijkt. Bij relatieve simulatie wordt de werkelijke bedoeling van partijen in de plaats
gesteld van de uiterlijke schijn en vervolgens wordt op die werkelijke bedoeling de belastingwet toegepast. Dit komt
erg dicht in de buurt van fiscale kwalificatie van de feiten. http://sra.fiscaalplus.wolterskluwer.nl/files/downloads/Bijzondere%20interpretatiemogelijkheden%20voor%20de%20fiscus.pdf
fisbel
7 jaar geleden
@Erotisi:
Een plus voor het vinden van deze bron.

Het beste antwoord

Ja, dat kan vreemd genoeg via vrienden.
Je moet er wel voor zorgen dat de overboekingsdata toevallig niet op dezelfde dag vallen, dan zou de Belastingdienst aan opzet kunnen denken.

Toegevoegd na 17 minuten:
Schenkingen die iemand in één jaar krijgt van verschillende mensen, hoeven niet bij elkaar opgeteld te worden. Dit moet wél als:
- de schenkers elkaars partner zijn
- de schenkers je ouders zijn, ook als ze gescheiden zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Uitgebreide formulering Erotisi
Het kan zijn dat de belastingdienst er een schijnhandeling/simulatie inziet. Hoewel de belastindienst moet uitgaan van de civielrechterlijke overeenkomsten en feiten, kunnen die nog wel geinterpreteerd worden:
Bij relatieve simulatie is de rechtshandeling er feitelijk wel, maar die stemt niet overeen met wat partijen daadwerkelijk beogen. In feite is er iets anders tot stand gekomen dan op het eerste gezicht lijkt. Bij relatieve simulatie wordt de werkelijke bedoeling van partijen in de plaats gesteld van de uiterlijke schijn en vervolgens wordt op die werkelijke bedoeling de belastingwet toegepast. Dit komt erg dicht in de buurt van fiscale kwalificatie van de feiten.
SimonV