moet je belasting betalen als 17 jarige?

ik ben in 2016 18 geworden, nu krijg ik een brief dat ik inkomstenbelasting aangifte moet doen over 2015, terwijl ik toen 17 was. je hoeft geen inkomsten belasting te betalen toch als je nog geen 18 bent

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
17.4K

Antwoorden (1)

Je moet belasting betalen als je een bepaald minimum aan inkomsten hebt, al ben je drie ;-) .
Onder de achttien echter komt het niet echt heel veel voor dat je inkomsten zo hoog zijn dat je daarover daadwerkelijk belasting moet betalen. Je mag om en nabij de 6000 euro per jaar belastingvrij verdienen.

Als er toch loonbelasting bijvoorbeeld is ingehouden, mag je dat zelfs van de belasting terugvragen.

Het is echter niet gebruikelijk als je zo weinig inkomsten hebt dat je een aanslagbiljet ontvangt ; blijkbaar zijn er ergens inkomsten van je opgegeven waardoor je "in de molen" terecht bent gekomen. Je kunt weinig anders doen dan de boel naar waarheid invullen ; wellicht krijg je nog iets terug.

Heb je een of andere bijbaan gehad waarmee je MEER dan 6000 euro hebt verdient, ja, dan ben je over dat meerbedrag inkomstenbelasting verschuldigd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kun je vanaf je achttiende ook bepaalde toeslagen zoals zorgtoeslag krijgen, waarvoor het heel interessant is een inkomen van 0 euro te hebben ontvangen ;-). Kijk dus even heel goed WAAR die brief nou PRECIES over gaat. Of bel even met de belastingdienst ; misschien heb je gewoon per ongeluk het verkeerde biljet ontvangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
@Marleen:
Er zal geen sprake zijn dat in deze situatie het verkeerde biljet ontvangen is. Het is goed mogelijk dat de Belastingdienst terecht een brief heeft gestuurd om aangifte te doen. Ook als de inkomsten lager dan € 6000 zijn. Voorbeeld:
Er zijn inkomsten vanwege het bezorgen van krantjes o.i.d. Er is geen belasting ingehouden. De inkomsten zijn € 1000 De te betalen inkomstenbelasting is € 0 Maar omdat het overige inkomsten zijn is er wel een ZVW-aanslag (Zorgverzekeringswet) van € 48 - te weten 4,8% van de overige inkomsten. Alleen als de aanslag € 45 of minder is wordt er een nihilaanslag opgelegd, dus € 0 te betalen. Is de ZVW-aanslag hoger dan € 45 is er dus wel degelijk aangifteplicht en moet er betaald worden.