Ingaan op outplacement traject bij transitievergoeding?

Ik ga weg bij mijn huidige werkgever, naar aanleiding van een conflict tussen ons. Voor mijn afscheid is een vaststellingsovereenkomst opgesteld, waarin onder meer een transitievergoeding is opgenomen. In deze overeenkomst stelt het bedrijf dat ze niet én een transitievergoeding én een outplacement traject kunnen betalen. Ze zijn bereid om mij een vergoeding uit te betalen, die volgens de wettelijke rekenmethode neerkomt op 13,214,12 euro, maar de kosten van het outplacement traject brengen ze dan wel op de bruto vergoeding in mindering. Dat zou voor mij fiscaal ook gunstiger zijn dan wanneer ik het outplacementtraject uit de nettobetaling van de transitievergoeding zou betalen.

Stel dat zo'n outplacement traject 5.000 euro kost, hoeveel blijft er voor mij dan over? Is dat inderdaad dan iets meer dan 8.000 euro? En gaat ook nog eens de Belastingdienst hier een deel van opeisen? Is het kortom slim om hierop in te gaan? Graag een reactie.

7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Over de transitievergoeding wordt altijd belasting betaald dit houd je werkgever ook direct in. Wat overblijft als je eerst een outplacement er uit laat betalen dan betaal je over het overgebleven geld gewoon belasting ook dat zal je werkgever inhouden.

Antwoorden (1)

Als je outplacement wil en de werkgever regelt dit, dan krijg je inderdaad het nettobedrag dat hoort bij (brutovergoeding -/- kosten outplacement) op je bankrekening overgemaakt. In je voorbeeld dus het nettobedrag van de bruto ruim 8K. Ga voor het gemak uit van 52 procent belasting. (Die pijn is later mogelijk te verzachten door de Belastingdienst te vragen om middeling). Verder heb je geen fiscale last.

Of het verstandig is, bepaal je zelf. Er zijn mensen die baat hebben bij de specialistische begeleiding van een outplacementbureau maar garantie op een nieuwe baan wordt niet geboden. Je zult zelf het nodige werk moeten doen. Als je van jezelf weet dat je vrijwel onmiddellijk nieuw werk hebt, is het m.i. zonde om een flink deel van het geld naar zo'n bureau te laten gaan.

Wat me nu van het grootste belang lijkt, is dat je de vaststellingsovereenkomst laat toetsen door een arbeidsjurist op juistheid en volledigheid. Hoewel je recht hebt op ww bij een ontslag met wederzijds goedvinden (mits op iniatief werkgever, mits geen verwijtbaarheid werknemer) heb ik wat dat ww-recht toch mijn twijfels, gezien de inhoud van de vraag.
Computoon
7 jaar geleden
pete1000
7 jaar geleden
Dank voor uw antwoord. Maar ik snap het toch niet helemaal. Stel, er wordt uitgegaan van 5.000 euro voor een outplacement traject. Dan blijft er iets meer dan 8.000 euro over. Wordt daar dan nog eens belasting over geheven? Die 52 procent? Zodat er dan nog maar 4.000 euro overblijft? Ik heb inderdaad contact met een arbeidsjurist, dus dat zit goed.
Computoon
7 jaar geleden
Inderdaad. Alles wat werkgevers berekenen is bruto. Dat zijn namelijk kosten voor hen, dat bedrag zijn ze kwijt. (Of de werkgever moet je expliciet gemeld hebben dat hij alvast een berekening van bruto naar netto heeft gemaakt. Maar dat is erg ongebruikelijk. In dat geval is hij bruto natuurlijk veel meer kwijt). De waarde van het outplacrment dat je krijgt is natuurlijk wel de 5K die je als voorbeeld geeft. Want outplacement mag belastingvrij worden 'verstrekt". Die 52% is globaal. Maar zo'n eenmalige uitkering gaat tegen "bijzonder tarief". Straks, bij de aangifte inkomstenbelasting, wordt het volledige inkomen opnieuw doorgerekend, zodat je niet te veel of te weinig belasting betaalt. Maar op dit moment kan het netto enigszins tegenvallen.
Computoon
7 jaar geleden
Zie een globaal rekenvoorbeeld op
http://www.transitievergoeding.nl/van-werk-naar-werk/belasting.html