Bij aanschaf van een andere auto, wanneer gaat de wegenbelasting en verzekering in?

Ik heb een nieuwe auto gekocht, en deze moet op mijn naam gezet worden. Nu was mijn vraag.. Als ik deze op mijn naam zet (dat gebeurd vanmiddag 18-8-16 of morgenmiddag 19-8-16), met ingang van welke datum moet ik dan wegenbelasting en verzekering voor de auto betalen? Moet dat per direct? Of later?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Het aanmelden voor de motorrijtuigenbelasting is gekoppeld aan het op naam zetten. (Zou daar echter iets bij fout gaan waardoor je geen bericht over de te betalen motorrijtuigenbelasting ontvangt, dan moet je zelf contact opnemen met de Belastingdienst).

De verzekering moet zijn ingegaan voor je voor het eerst met de auto de openbare weg op gaat. Ga nooit rijden zonder dat je de bevestiging hebt dat de verzekering loopt.

Toegevoegd na 12 minuten:
De motorrijtuigenbelasting betaal je voor een keartaal vooruit (met acceptgiro) of voor een maand (met incassomachtoging). Bedrag wordt naar tijdsgelang berekend.

Verzekerong betaal je altijd vooruit. Bij vooruitbetaling voor een lange periode (jaar) of met incassomachtiging krijg je vaak een korting. Premie is uiteraard maatschappijafhankelijk en wordt met name beinvloed door het aantal schadevrije jaren. Beginnende bestuurders betalen dus veel en een beginnende bestuurder die schade veroorzaakt betaalt het jaar daarop helemaal de hoofdprijs.
Computoon