hoeveel procent gaat er van je bruto salaris af?

Je hebt bruto en netto salaris. Je netto salaris houd je over. Maar hoeveel procent gaat er van je bruto salaris af? Als je bijvoorbeeld 10 euro per uur bruto verdient, hoeveel is dat netto?
gaat er altijd een vast aantal procent vanaf? of verschilt dat? (nee, ik zoek niet naar sites die dit voor me uit kunnen rekenen)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
61K
jodyenboyke
7 jaar geleden
Kijk eens op loonwijzer.nl daar kan je het uitrekenen als je wat gevens invult

Antwoorden (2)

Dat is geen vast percentage, anders wad het eenvoudig zelf uit te rekenen. In Nederland hebben we een progressief belastingstelsel voor de inkomstenbelasting. Het is niet alleen "hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt" maar ook: hoe hoger het percentage van de belasting die je betaalt. Het werkt met een systeem van schijven. Verdien je tot bedrag X dan wordt percentage Y ingehouden als loonheffing. Het meerdere valt in een volgende schijf met een hoger percentage.

Verder maakt het uit of je de loonheffingskorting op "ja" of "nee" hebt staan. Bij "nee" betaal je vanaf de eerste cent belasting.

Ook zijn er verschillende dingen die meegeteld worden als loon (waardoor er belasting op wordt ingehouden) terwijl het geen "echt geld" is. Denk aan een auto van de zaak. Daarvoor wordt een bedrag fiscaal bijgeteld.

Toegevoegd na 53 seconden:
Dus: nee, geen vast percentage en niet zo te zeggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wel: als je heel weinig verdient, liggen bruto en netto dichter bij elkaar dan wanneer je heel veel verdient.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tarieven box 1 (werk en woning) in 2016 AOW-leeftijd nog niet bereikt

Schijf --Belastbaar inkomen - Percentage

t/m € 19.922
36,55%

Vanaf € 19.923 t/m € 33.715
40,4%

Vanaf € 33.716 t/m € 66.421
40,4%

Vanaf € 66.422

Toegevoegd na 17 minuten:
En om precies te zijn: een flink deel van de percentages in schijf 1 en ook een deel van het percentage van schijf 2 is niet voor belasting maar voor de premies van de volksverzekeringen (AOW e.d.) Maar dat onderscheid kun je niet zien op de loonstrook. Het gaat in 1 bedrag in mindering onder de naam "loonheffing".
Computoon
7 jaar geleden
In België staan werknemers verschillende bijdragen af op hun brutoloon. Eerst en vooral is er de RSZ-bijdrage. Dat is een bijdrage om de sociale zekerheid te financieren en bedraagt 13,07 % op het brutoloon. Daarnaast wordt ook bedrijfsvoorheffing afgehouden. Dat bedrag schommelt, afhankelijk van de hoogte van je inkomen. Iemand met een héél laag loon zal dus nauwelijks tot geen bedrijfsvoorheffing moeten betalen, terwijl een dikbetaalde persoon wèl rijkelijk zal bijdragen. Daarnaast kunnen er nog andere bijzondere bijdragen worden afgedragen. De overheid houdt trouwens rekening met de leefsituatie van werknemers. Mensen met kinderen, bejaarden of mindervaliden in huis genieten ook een korting op de belastingen. Als je door de wet gezien wordt als alleenstaande of als samenwonende scheelt dit ook weeral een pak. Het percentage dat je dus maandelijk overhoudt is heel erg verschillend, maar hieronder geef ik je enkele voordelen:

Stel dat je brutoloon 2000 euro is, dan hou je ongeveer 1500 euro over.
Verdien je bruto 6000 euro, dan hou je nog ongeveer 3100 euro over.

Ik kan je dus geen eenduidig antwoord geven.