Wat is het verschil tussen IB47 en een factuur?

Voor mijn nieuwe bijbaantje moet ik invullen of mijn salariëring via IB47 gaat of dat ik een factuur stuur. Wat is hier het verschil tussen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.4K
ronron1212
8 jaar geleden
IB47 vul je niet zelf in maar wordt door de opdrachtgever ingevuld. Een factuur maak je zelf.

Antwoorden (1)

Die twee hebben niets met elkaar te maken.

IB47 is een opgave die een werkgever eenmaal per jaar aan de Belastingdienst moet doen voor betalingen aan mensen die niet bij hem in gewone/fictieve dienstbetrekking zijn maar die ook geen ondernemers zijn. (Denk aan correspondenten voor dagbladen e.d.) Het is een "restcategorie".

Ondernemers sturen facturen voor diensten die ze hebben verleend aan hun opdrachtgever, als regel met btw. Maar je bent niet "zomaar" ondernemer voor de omzetbelasting of inkomstenbelasting. Daar zijn regels voor. O.a. dat je meerdere opdrachtgevers hebt.

Je hebt het over een "bijbaantje". In verreweg de meeste gevallen ben je dan gewoon werknemer (= dienstbetrekking) en dan zijn beide genoemde opties niet aan de orde. Je moet dan gewoon "verloond" worden door de salarisadministratie. Als je gedurende een bepaalde tijd in een gezagsverhouding arbeid verricht voor een werkgever tegen een salaris ben je werknemer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog enkele "IB47-voorbeelden": auteurs, sprekers, deelnemers aan medische proeven, krantenbezorgers. (Alle onder het voorbehoud dat ze dat werk niet als ondernemer hebben gedaan.)
Computoon