Zijn de op oninbare vorderingen van de belasting verjaard met een dagtekening uit 2005,2006,2007 en 2008?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een belastingschuld kan in principe verjaren. Soms gebeurt dit na 3 jaar, bij een navorderingsaanslag na 5 jaar en soms verjaart een belastingschuld pas na 12 jaar. De kans dat dit gebeurt is heel klein. Een belastingschuld verjaart als de Belastingdienst niet binnen de termijn een aanslag van de te betalen belasting stuurt. Is de aanslag binnen de termijn verstuurd naar degene die de belasting moet betalen, dan verjaart de aanslag niet, ook niet als deze nog niet is betaald.

Antwoorden (2)

Vaak zijn het ernstige situaties waarin het niet redelijk is alsnog de hele belastingschuld op te eisen en wordt er een kwijtscheldingbeleid gehanteerd.
Na de schriftelijke toezegging van de belastingontvanger dat de schuldenaar voor zijn belastingschuld "niet verder zal worden bemoeilijkt" (al dan niet onder voorwaarden) wordt de schuld "oninbaar geleden". Een dergelijk besluit wordt genomen door de leiding van de Belastingdienst.
Vijf jaar geleden heb je een overzicht opgevraagd bij de belastingdienst. Teruggaven konden nog binnen vijf jaar worden verrekend met de oninbaar geleden belastingaanslagen. Die vijf jaar zijn inmiddels voorbij.
Het is voor iedere specifieke situatie altijd beter om contact op te nemen met de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een aanslagbiljet heeft een dagtekening.
De aanslag verjaard drie jaar na dagtekening.
De verjaring wordt verlengd met de duur van verleend uitstel en door de betekening van een acte van vervolging(bijv. een dwangbevel) treedt er telkens een nieuwe verjaringstermijn van 5 jaar aan. De verjaring van een oninbare vordering kan worden gestuit door telkenmale tijdig een nieuwe acte van vervolging(dwangbevel) te laten betekenen.Door telkenmale tijdig een dwangbevel te betekenen verjaard de vordering niet. Een oninbare vordering waarvoor geen dwangbevel e.d. meer wordt betekenend en waarvoor geen uitstel loopt verjaard binnen genoemde termijnen en kan niet meer ingevorderd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
''Een oninbare vordering waarvoor geen dwangbevel e.d. meer wordt betekenend en waarvoor geen uitstel loopt verjaard binnen genoemde termijnen en kan niet meer ingevorderd worden.''' Ik heb nadat de vorderingen op oninbaar zijn gezet, geen betalingsvorderingen over deze aanslagen meer gekregen. Betekent dat dan dat ze verjaard zijn en niet meer ingevorderd kunnen worden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanuit mijn ervaring uit het verleden meen ik te mogen opmerken, dat de Fiscus geen informatie verstrekt over het feit dat vorderingen oninbaar zijn/worden geleden. Ik merk hierbij op, dat u een en ander niet moet verwarren met kwijtschelding. Dat is een ander verhaal. Maar zelfs bij kwijtschelding kan nog worden ingevorderd, mits blijkt, dat de aanslag nader tot een lager bedrag is veastgesteld. Het zou kunnen, dat u ooit uitstel voor onbepaalde tijd hebt verkregen ter voorkoming van verjaring. Op uw vraag valt dus niet zomaar een antwoord te geven, temeer daar u wellicht uitgaat van een voor u meest aannemelijke situatie, die per saldo wellicht niet zo zal zijn zoals door u zou kunnen worden beweerd.