Hoeveel belasting moet ik betalen als ik geld leen via mijn ouders?

-Ik heb een BKR notering: Ik kan geen hypotheek krijgen
-Netto inkomen: € 2 900 per maand
-Spaarrekening: € 20 000

Apartement kost €80 000 inclusief "kosten koper".
Ik heb dus €60 000 nodig.

De constructie die ik heb bedacht gaat als volgt:

1. Mijn ouders lenen € 55 000
2. Dit bedrag geven zij mij als gift onbelast (zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/vrijstelling_voor_de_schenkbelasting/)
3. Ik koop het huis
4. Maandelijks betaal ik de lening terug (€1450 voor 48 maanden termijn, €1900 voor 36 maanden termijn). Dit gaat via mijn ouders: Ik betaal mijn ouders, en mijn ouders betalen de financieringsmaatschappij.

Stap 1, 2 en 3 gaan zonder problemen me dunkt. Maar stap 4, waar ik mijn ouders maandelijks over de gehele termijn (36 of 48 maanden) een bedrag van €1450 (of €1900) overmaak ben ik een stuk minder zeker over.

Vraag 1: Moeten mijn ouders over dat bedrag inkomstenbelasting betalen?
Vraag 2: Is deze constructie überhaupt mogelijk, of vind de belastingdienst dit geen goed idee? Met andere woorden, ziet de belastingdienst dit nog steeds als een gift?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij moet jij je enrgie steken in het ongedaan maken van die BKR-notering want je hebt €20000,- aan spaargeld. Dan zelf een hypotheek aangaan. Als jij in jouw constructie maandelijks een bedrag naar je ouders overmaakt zal de Belastingdienst dit niet zien als gift...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je al bij de bank/hypotheker geweest? Met eigen geld is het, ondanks een BKR notering, soms wel mogelijk om aan een hypotheek te komen. Het ligt er ook aan welke categorie notering je bij het BKR hebt, en deze vervalt ook 5 jaar na het beëindigen van de achterstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfkuweel, lijkt mij ook heel verstandig, maar dat valt niet mee om een BKR-registratie te laten verwijderen, zelfs als de betalingsachterstand allang niet meer bestaat. Er staan wel personen op die ooit voor een tientje een betalingsachterstand hadden.
http://www.geld.nl/lenen/service/bkr-registratie-ongedaan-maken
@fisbel weet hier vast en zeker ook wel alles van.
Ivana
8 jaar geleden
Het bedrag dat je ouders je lenen is dus geen gift als het moet worden terugbetaald. dat is dan een lening en zal ook bij de belastingdienst als zodanig worden behandeld. Of de bank of je ouders jou een lening verstrekken, maakt voor jou geen verschil. Voor je ouders is het invullen van de belastingformulieren even iets anders, omdat het een uitstaande lening betreft met een looptijd van...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je ouders mogen je éénmalig maximaal. 52.000 schenken, als je dit bedrag besteed aan je huis. je moet wel een speciaal formulier invullen bij je eerstvolgende belasting aangiften om te voorkomen dat je er belasting over moet betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad Ivana, de ouders moeten dit geld niet als lgift schenken, maar als lening verstrekken, dan ontvangen ze van zoon evenveel rente als ze zelf voor de lening moeten betalen, en is het neutraal, zoon kan de rente dan van de belasting aftrekken als betaalde rente
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Monaliza, ook als je het huis nog niet hebt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
JoanDArc ja de schenking kan ook op enkele dagen voor de aankoop van een huis gedaan worden. de leeftijd van de kinderen moet wel tussen de 18 en 40 jaar zijn. als de kinderen het niet aan het huis besteden is de schenking max 25.000,-
http://financieel.infonu.nl/belasting/130594-schenking-2015-vrijstellingen-en-tarieven-schenkbelasting.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Monaliza, sorry, misverstand, ik dacht dat je in je eerdere reactie : met besteden aan het huis" bedoelde: huis opknappen, dus bv dubbele beglazing aanbrengen, of vloerisolatie e.d..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een BKR-notering hoeft niet altijd per se een belemmering te zijn voor het kopen van een huis ; het ligt er heel erg aan waarvoor, hoe lang en welk bedrag die notering was. Wij hadden een notering van een telefoonabonnement (dat overigens wel gewoon betaald werd, maar bij BKR geregistreerd staat / stond als "schuld", wat het natuurlijk feitelijk ook is), maar dat was geen belemmering voor een hypotheek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet altijd per se betekent dus wel: het kan je wel overkomen, zoals bij Energetic. Het hoe en waarom hoeft hij ons niet mee te delen.
En soms geldt ook nog: alle dieren zijn gelijk, maar sommige zijn meer gelijk dan andere.
Ivana
8 jaar geleden
JoanDArc. Verkeerd geplaatst? :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana, reactie was een reactie op de reactie van @ Marleen, maar die is weggevallen. Energetic stelt duidelijk dat hij geen hypotheek kan krijgen wegens zijn BKR-notering. Dat het bij een ander geen belemmering is geweest helpt hem niet uit de sores.
Bij belastingvragen houdt ik mij aan @fisbel vast. Scheelt een heleboel verifieerwerk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik bedoelde, is dat ondanks dat mensen vaak dénken dat je geen hypotheek kunt krijgen (en het dus ook maar niet proberen) met een BKR-notering, dat soms best kan. Een notering is niet per definitie een negatieve aantekening. Met een A2 (of zelfs een paar) ben je natuurlijk wel het bokje. Als je "notering" dermate ernstig is (dus niet alleen uitstaande schulden maar ook wanbetaling - en dan ook nog meer dan een eenmalig pechgevalletje - moet je je wellicht sowieso afvragen of het dan verstandig is geld te lenen....er moet dan wel sprake zijn van dermate gewijzigde omstandigheden, dat een volgende lening er niet door in de problemen komt. Dat is natuurlijk uitstekend denkbaar. Banken zijn nu eenmaal de afgelopen jaren wel een heel stuk voorzichtiger geworden.

Het beste antwoord

In het wegschenken aan u van de persoonlijke lening die uw ouders zouden moeten aangaan, zie ik niet zo veel. De schenking is pas belastingvrij als het kind (u dus) nog geen 40 jaar is. Bovendien moet de lening worden besteed aan de aankoop van de woning / appartement. Zie de bron. Het belangrijkste nadeel van schenken is hier dat de schenking plaatsvindt vanuit geleend geld. Het risico ligt geheel bij je ouders.

Liever zou ik allereerst onderzoeken of de BKR registratie niet ongedaan kan worden gemaakt. (zie reacties) En zo de mogelijkheid te openen om zelf een hypothecaire lening af te sluiten.

Als dat echt niet mogelijk is kunt u kijken of de constructie van lening ouders / doorlenen aan u een mogelijkheid is. Nadeel is dat uw ouders moeten lenen (persoonlijke lening) tegen een marktconforme rente van al gauw 5 tot 7 procent. De meeste kredietverstrekkers hebben ook een limiet bijvoorbeeld € 50.000 en zullen het maximum alleen verstrekken als er voldoende onderpand is bijvoorbeeld voldoende inkomen van de kant van uw ouders. Ook hier is er een risico voor de ouders, waardoor ook deze constructie in het algemeen wordt afgeraden.

U mag lenen van uw ouders lenen tegen een markconforme hypothecaire rente met een bandbreedte van 25%. Een rentepercentage afspreken van bijvoorbeeld 5% lijkt me ongeveer het maximaal haalbare op dit moment. De lening moet annuïtair of lineair zijn wil de door u betaalde rente aftrekbaar zijn. Als u googelt op: stappenplan + familiebank + hypotheek kunt u meer informatie vinden over de familiebanklening.
De lening moet aangemeld worden bij de belastingdienst. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/opgaaf_lening_eigen_woning

Voor de inkomstenbelasting hoeven uw ouders niets in hun aangifte in te vullen. De door hen te betalen rente over de persoonlijke lening zal voor hen geen fiscaal voordeel opleveren, als er geen belastbaar vermogen tegenover staat. Voor u is de rente wel aftrekbaar. Het is aan u om een eventueel nadeel voor uw ouders van door hen te betalen rente te vergoeden.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

Om even concreet antwoord te geven op de vraag:

Jij hoeft geen belasting te betalen, als je deze lening netjes regelt (evt met notaris maar strikt genomen hoeft dat niet) is de betaalde rente voor jou aftrekbaar.

Je ouders hoeven waarschijnlijk belasting te betalen over de rente (want het is inkomen uit vermogen, dus box 3), maar juist voor hen is het zinvol hier even ECHT deskundig advies over in te winnen.