Sponsoring van ANBI aftrekbaar van belasting?

Stel dat ik als bedrijf een stichting met ANBI status wil sponsoren. Ik geef een eenmalige financiële bijdrage en als tegenprestatie zal de stichting de naam van mijn bedrijf op de placemats laten drukken in het restaurant van de stichting (Happietaria).

1. Is het voor mij als bedrijf mogelijk om deze financiële bijdrage in de vorm van sponsoring af te trekken van de belasting die ik moet betalen?
2. Maakt het hierbij uit of ik sponsor d.m.v. een financiële bijdrage of in natura?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

1 . Ja, dat zijn gewone bedrijfskosten (reclamekosten). Er zijn ook bedrijven die sportclubs sponsoren bijv.
2. Theoretisch niet maar praktisch zeker. Je zult met een gedateerd boekstuk dat aan de fiscale eisen voldoet moeten kunnen aantonen dat je bedrijf X hebt gesponsord voor een bedrag ter waarde van Y.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij 1:
Je trekt het bedrag niet af van de belasting maar boekt het als bedrijfskosten. Daardoor wordt het bedrijfsresultaat lager dan je bij verder gelijke omstandigheden had zonder die sponsoring. Door dat lagere resultaat betaal je wat minder belasting.
Computoon