Wat te doen als aangifte belasting over 2014 nog bij je accountant of admin. kantoor ligt en onbereikbaar is? ( zie uitleg)

Al jaren doet een Admin kantoor voor mij en paar vrienden de aangiftes, zijn eenvoudig en we leveren tijdig alles in , zijn tevreden over contact en afhandeling en soms advies. In maart dit jaar ook gedaan ( naar zijn kantoor gebracht ( na overleg ook omdat hij gezondheidsproblemen heeft/had. Afschriften en alles ligt nog daar. In April dit jaar was er nog telefonisch contact. Normaal komt hij de admin terug brengen of halen we deze op na indiening via DigID.

Dit jaar helaas niet , bellen, mailen etc leverde niets anders op dan nog veel onzekerheid ;)
Zonet ingelogd op " mijn belastingdienst ( voor het eerst) en kan niets vinden waaruit blijkt dat de aangiften wel of niet zijn gedaan.: (Naam Contact:31-05-2015 Uzelf: Ingelogd op Mijn Belastingdienst)

Wat nu te doen of wat zijn nu de gevolgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vraag eerst zelf uitstel aan, vervolgens zelf de vooringevulde aangifte controleren en indienen. Dat geeft je meer tijd om je spullen terug te halen. Corrigeren kun je altijd later nog.

Gooi alle lijnen uit die je hebt: Vraag de belasting om advies, vraag wat de consequenties zijn, en de rechtsbijstand als je die hebt, of misschien kun je de vakbond vragen wat te doen (die ook een belasting service hebben). Stuur een aangetekend schrijven naar het huis- of prive adres met de informatie uit bovengenoemde bronnen, en kijk of ze aangesloten zijn bij een beroepsvereniging en dien daar een klacht in. Wees wel beleefd en vriendelijk. Daar kom je het verste mee. En wie weet is deze persoon zo ziek dat hij niet reageren kan. Maar dan moet er een volgende keer wel een noodscenario worden opgesteld voor als het nog eens gebeurd. Vaak is een eenmansbedrijf leuk, gezellig en best goed. Maar ik zou in een iets groter bedrijf (2 of meer personen) meer vertrouwen hebben en voor de toekomst zou ik toch een ander zoeken. Er is immers geen personeel of vervanging geregeld. Dat zegt ook veel over de accuratesse op andere gebieden, maar probeer toch begrip op te brengen voor de situatie. Tenzij deze persoon een volgende keer kan aantonen bij nood een vervanger te kunnen regelen zou ik het een tweede kans gunnen. Succes!

Hoe goed bedoeld ook, maar punt blijft dat u op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (ik meen art 47) zelf verantwoordelijk blijft voor het doen van aangifte. U kunt nooit terugvallen op uw boekhouder, accountant etc. Nogmaals u blijft verantwoordelijk. Ik raad u aan om direct en zonder verwijl alsnog aangifte te gaan doen. Als u een digidcode hebt kunt u de vooraf ingevulde aangifte controleren en digitaal bij de belastingdienst inleveren. Als een en ander op dit moment niet geheel conform mocht zijn dan kunt u alsnog met gebruik making van de bezwaar periode, bij bezwaar de juiste gegevens als u daar dan eindelijk over beschikt, aanleveren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100