Belasting box 3 , hoe bereken je dat als je alleen spaarbedrag hebt?

Ik snap maar niet hoe de belasting uit box 3 werkt als je alleen een spaarbedrag hebt van bv €30.000 en verder een hypotheek hebt van bv. €200.000 en rente van 2,5%.
Want je hypotheek mag je er dan toch niet aftrekken? Of wel?
Want in box 1 mag je de rente van je hypotheek van je bruto-arbeidsinkomen aftrekken(aftrekposten), maar mag dit dan ook in box 3?
Hopelijk kan iemand mij dit uitleggen..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Je hebt geen inkomen en wel een hypotheek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat zou onmogelijk zijn ;)
Alle bedragen zijn alleen voorbeelden om de berekening voor het belastingbedrag van box 3 te snappen.

Antwoorden (3)

Los van de eigen woning en aanverwante artikelen die thuis horen in box 1 kijk je voor de vermogensrendementsheffing uitsluitend naar het saldo van je spaargeld op 1 januari 2014(de peildatum)
Daar trek je de vermogensvrijstelling van € 21.139 van af(als enkel persoon) en eventuele schulden boven de niet aftrekbare drempel voor zover deze schulden niet vallen onder de baten / lasten van box 1.

Wat je daarna overhoudt is het te belasten vermogen a 4% dat moet in Box drie vermelden. Daar betaal je 1,2% belasting over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De berekening is in uw situatie niet moeilijk:
Het spaarbedrag stel ik even op € 31.330 Als u alleenstaand bent is de drempel € 21.330. Belastbaar bedrag box 3 is € 10.000 Hierover betaalt u 1,2% belasting, dus € 120.

U rekent dus zo: (spaargeld minus € 21.330) x 1,2 is de te betalen belasting in box 3.
Het voorbeeld van de Belastingdienst in de bron hieronder is wat uitgebreider en moeilijker te lezen door de belastingtechnische termen.
N.B: voor fiscaal partners is de vrijstelling 2015 2 x € 21.330, dus € 42.660
fisbel
9 jaar geleden
De hypotheek wordt of in box 1 of in box 3 mee genomen en dus ook in de berekeningen.
Als de hypotheek rust op de woning die je eigendom is en waar in je zelf bewoont, dan valt het in box 1. Dan mag je de rente aftrekken.

Als de hypotheek valt in box 3, als het bijvoorbeeld op je vakantiewoning rust welke niet je hoofdwoning is, dan is het een schuld. Van de schuld gaat dan nog een drempel bedrag af. Dat geld ook voor het spaarbedrag.

Het antwoord is dus of box 1 of box 3 en niet in beide. En alleen in bijzondere situaties zit de hypotheek in box 3.