Is een eenmalige uitkering van invloed op de huurtoeslag?

Ik wil eventueel een lijfrentepolis afkopen. Wordt dat gewoon als inkomen gerekend, waardoor er op de huurtoeslag wordt gekort?

9 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Als u de lijfrenteverzekering of lijfrentespaarrekening of lijfrentebeleggingsrecht volledig heeft afgetrokken, dan wordt de afkoopsom die u ontvangt volledig belast. Dat kan zelfs met 52% zijn, een percentage dat afhankelijk van uw inkomen bij de belastingaangifte minder kan worden bijvoorbeeld 42% of 36,5% (percentages 2015)

Als u in het verleden niet alle betaalde premies of stortingen heeft afgetrokken, dan wordt daarmee rekening gehouden bij het berekenen van de belasting die u moet betalen over uw afkoopsom. Maar daar moet u wel wat werk voor verrichten. Ook moet aantoonbaar zijn dat deze premies, die soms van tientallen jaren geleden zijn, niet in aftrek zijn genomen. Dat gebeurt op een vergelijkbare manier als bij de saldomethode voor lijfrente-uitkeringen. De te betalen belasting bij niet afgetrokken premies in het verleden wordt de saldomethode genoemd: een ingewikkeld geheel waarbij het meestal te adviseren is een belastingdeskundige zoals een belastingconsulent in te schakelen.
Lees voor de saldomethode bron 2.

Stel dat u de lijfrentepremies wél heeft afgetrokken. Dan kan er een fiscale boete van 20% worden opgelegd boven de te betalen belasting. Deze boete wordt revisierente genoemd. In het slechtste geval betaalt u dus 52% + 20% =72% belasting over de afkoopsom. (zie bron 3) Omdat u huurtoeslag heeft zal het te betalen percentage over de afkoopsom 36,5% zijn of 42% (+ evtl. 20% boete)

De afkoopsom is inkomen en komt boven op uw gewone inkomen. En daardoor krijgt u minder huurtoeslag. Als de afkoopsom afgedwongen is door de verzekering (bij klein pensioen) is er de regeling bijzondere situatie huurtoeslag. Op verzoek wordt dan de afkoopsom niet meegeteld voor de huurtoeslag. Bij u is de afkoopsom vrijwillig, de bijzondere situatie huurtoeslag is niet van toepassing.

De conclusie kan zijn dat het vrijwel altijd onverstandig is een lijfrente af te kopen. Als er premies in het verleden zijn afgetrokken volgt boete van 20%. Als de premies niet zijn afgetrokken, zit je met het bewijsmateriaal van de saldomethode. Als de bewijzen er wel zijn, moet er meestal deskundige hulp ingeroepen worden. Wat blijft er dan netto over van de afkoop - een vraag die u zal moeten beantwoorden.
fisbel
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide uitleg. Duidelijk.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat wordt als inkomen gezien en dient ook als zodanig in de aangifte te worden meegenomen. Vanzelfsprekend zal dit vervolgens invloed hebben op de hoogte van je huurtoeslag.
Wanneer je premies/stortingen tot op heden nog niet (volledig) hebt afgetrokken, wordt wel hier rekening mee gehouden bij de berekening van de verschuldigde belasting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De belastingdienst zal zeker niet uit zichzelf de saldomethode toepassen. Pas na een verzoek (deskundig opgesteld) + bewijsmateriaal zal de belastingdienst de saldomethode willen toepassen. Maar men doet er ook nogal eens heel moeilijk over als de bewijzen van niet afgetrokken premies ontbreken of niet geheel aanwezig zijn. En wie heeft nog al zijn belastingpapieren van pakweg 20 jaar terug? De belastingdienst zelf trekt een streep bij 2001. Vroegere gegevens zouden niet aanwezig zijn, omdat pas vanaf 2001 er systematisch is gedigitaliseerd en de belastinggegevens uniform zijn opgeslagen.