Is loonheffingskorting bij 'verkeerde' werkgever nadelig?

Bij werkgever 1 werk je 14 uur, bij werkgever 2 werk je 24 uur.
Optimale situatie: bij werkgever 1 wordt de lhk niet toegepast, bij werkgever 2 wel.
Huidige situatie: bij werkgever 1 wordt de lhk wel toegepast, bij werkgever 2 niet.

Benadeel je jezelf in de huidige situatie financieel, onder de streep? Of betaal je op deze manier gewoon eerst als het ware teveel belasting en krijg je dan via de belastingaangifte vanzelf een deel terug???

Het is -in dit geval- geen optie de lhk aan te passen bij beide...(lang verhaal)

9 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Als uw totale inkomen lager is dan € 19.645 geldt het advies van Computoon - zie antwoord hierboven. Maar als uw totale inkomen uit de 2 banen meer is dan € 19.645 zou ik het laten zoals het is.

Verklaring: een deel van uw inkomen wordt achteraf extra belast met 5,75% als het meerdere inkomen boven € 19.645 in belastingschijf 2 (en of 3/4) terechtkomt.
Voorbeeld: uw belastbaar inkomen is € 24.645 / U moet 5,75% van € 5000 achteraf bijbetalen, is € 287 Door de loonheffingskorting zo te laten is er teveel belasting door de werkgever ingehouden. En is er minder belasting te betalen of is er zelfs een kleine teruggave mogelijk.
En iets terugkrijgen is toch leuker dan te moeten betalen.
fisbel
9 jaar geleden
Roxx79
9 jaar geleden
I.c.m. antwoord van computoon en de andere aanvulling die werd gegeven lijkt mij dit samen een heel goed antwoord op mijn vraag. Bedankt allen.

Andere antwoorden (2)

Je mag maar bij 1 werkgever loonheffingskorting laten toepassen, bij de andere niet. Je bepaalt zelf bij welke maar het advies is om dit te doen bij de werkgever waarvan je het hoogste inkomen hebt.

Doe je dat niet, dan heb je per saldo gedurende het jaar een lager nettoloon dan je had kunnen hebben.

Maar inderdaad, als je aangifte Inkomstenbelasting doet, wordt dat allemaal herberekend. Als je verder geen bijtelposten hebt, krijg je dan geld terug van de Belastingdienst.

Het 'nadeel' is dus een tijdelijk nadeel..

Waarom het geen optie is om het bij beiden te laten aanpassen, begrijp ik niet. Even een standaardformulier invullen, dateren en ondertekenen en (laten) inleveren bij de salarisadministratie.
Computoon
9 jaar geleden
Aanvulling op het antwoord van Computoon.
Je mag bij meer dan 1 werkgever de algemene loonheffingskorting op de berekening loonheffing laten toepassem. Maar alleen als in dat kalenderjaar bij elkaar niet te weinig loonheffing wordt ingehouden.
Die situatie kan zich met name voordoen als je beide banen in het tweede halfjaar aanvangen.
Wel opletten dat je bij een der banen de loonheffingskorting begin van het volgend jaar niet meer laat toepassen.