Heb je/krijg je fiscale voordelen als je leeft vanuit eigen gespaard vermogen, dus als je geen enkele inkomsten hebt?

gaat dus om fiscale voordelen aan het eind van het belastingjaar

9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er zijn geen fiscale voordelen specifiek omdat er geen inkomen Box 1 is.
Als er geen inkomen Box 1 is, betaalt u belasting als uw vermogen hoger is dan zo'n € 200.000 Dat er geen belasting betaald wordt komt doordat de algemene heffingskorting van € 2103 (jaar 2014)niet in Box 1 wordt toegepast maar volledig in Box 3.

Als er wel inkomen Box 1 is wordt in deze Box de algemene heffingskorting toegepast. Met als gevolg dat er 1,2% belasting in Box 3 moet worden betaald. Over € 200.000 spaargeld zou dat € 2146 Box 3 belasting zijn.

Het vermogen kan ook nadelig zijn voor de toeslagen: Als er meer vermogen is dan € 21.139 is er geen recht op huurtoeslag en als het vermogen hoger is dan zo'n € 100.000 (alleenstaande) is er geen recht op zorgtoeslag en kindgebonden budget.

Berekeningen hierboven vallen weer wat anders uit als de persoon pensioengerechtigd is.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de persoon pensioengerechtigd is (bijv. AOW als er tenminste ooit premies terzake zijn betaald)) zou er sprake zijn van inkomen en dan geldt deze vraag dus niet.
fisbel
9 jaar geleden
Uw opmerking zal in de meeste situaties juist zijn.
Maar er zijn ook AOW-ers die geen volledige AOW-pensioen krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze een deel van hun leven in het buitenland hebben gewoond. Vanwege de heffingskortingen (alg. heffingskorting, ouderenkorting, evtl. alleenstaande ouderkorting) worden deze kortingen niet volledig benut. Een deel van de kortingen wordt meegenomen naar Box 3. Waardoor er meer spaargeld mag zijn dan de reguliere vrijstellingen zonder belasting te betalen. Het deel van de niet benutte kortingen kan immers dan worden toegepast in Box 3.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun wij er van uit gaan van iemand die de AOW leeftijd heeft en omdat hij hele leven in het buitenland heeft gewoond geen inkomsten heeft uit AOW-pensioen. En leeft van gespaard geld die op de toetsingsmomenten onder de grenzen blijft heeft het fiscale voordeel, dat er geen belasting betaald hoeft te worden.
Ik ga er ook vanuit dat er een koophuis is zonder hypotheek. Want je leeft van je vermogen.
Dus je hebt niet te maken met huurtoeslag.
Wel heb je te maken met zorgtoeslag, dat is maximaal, want geen inkomen uit arbeid.
Heb ik hier ergens een denkfout in gemaakt?
fisbel
9 jaar geleden
Als er geen inkomen box 1 is (werk en woning) en er is substantieel spaargeld is er géén recht op zorgtoeslag. Zie mijn antwoord en ook wat hieronder staat. Het is wel oppassen met Box 3. Inkomen komt niet alleen uit Box 1: werk en woning. Maar kan ook komen uit Box 2 – hier niet van toepassing. Of (fictief) inkomen Box 3: 4% over het vermogen boven de vrijstellingsgrens Wat wel eens vergeten wordt is dat spaargeld ook meetelt voor het recht op toeslagen. Het toetsingsinkomen is immers het verzamelinkomen uit de Boxen 1, 2 en 3. Er wordt in Box 3 – 4% fictief inkomen bijgeteld. Voorbeeld: belast vermogen is € 50.000 Er is € 2000 inkomensbijtelling. Normaal gesproken komt dit inkomen bovenop het inkomen uit box 1. Iemand die zijn leven lang in het buitenland heeft gewoond, krijgt geen AOW-pensioen. Als er van het vermogen wordt geleefd, is er geen zorgtoeslag als het vermogen hoger is dan zo'n € 100.000 (alleenstaande) en € 120.000 (toeslagpartners) Over een vermogen van € 260.000 en geen Box 1 inkomen hoeft een alleenstaande AOW-er geen belasting te betalen. De grondslag voor sparen en beleggen is (260.000 minus vrijstelling € 21.139 minus ouderentoeslag € 27.984) is € 210.877. Voordeel uit sparen en beleggen / fictief inkomen is 4% over dit bedrag is € 8435. Te betalen belasting is 30% over € 8435 is € 2530. De alg. heffingskorting 65-plusser van € 1034 + ouderenkorting van € 1032 + alleenstaande ouderenkorting van € 429 gaan van de € 2530 af. Te betalen € 35 / wordt nihil - kortingen zijn van 2013. Zo zijn er voor 65-plussers en 65-minners zonder inkomen Box 1 allerlei rekensommen te maken. Simpel uit te rekenen door een proefaangifte te maken met bijv. als BSN-nummers 2999.99.93 of 2999.99.81 of 123456782. Het geboortejaar / datum wel juist vermelden! Het komt er op neer dat er met enig vermogen geen recht is op toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag, maar de te betalen belasting valt erg mee, omdat nu in Box 3 de heffingskortingen worden toegepast.

Andere antwoorden (1)

Nee, die krijg je niet.
Aangezien je geen inkomen hebt, betaal je ook geen inkomstenbelasting, en dus valt er niets af te trekken.
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Er is 1 uitzondering op het gestelde: als er specifieke zorgkosten zijn kan er bij € 0 inkomen Box 1 en substantieel vermogen Box 3 toch teruggave mogelijk zijn. Via de TSZ-regeling: de tegemoetkoming specifieke zorgkosten. Als er bijvoorbeeld € 100.000 spaargeld is en de aftrekpost specifieke zorgkosten bedraagt € 2500 is er een belastingteruggave via TSZ van € 750. (jaar 2013) Ondanks € 0 te betalen of terug te krijgen belasting. De aanslag is dus in dit voorbeeld € 0, maar een enkele maand later volgt de beschikking van € 750.
fisbel
9 jaar geleden
Als er geringe eigen ziektekosten zijn, bijvoorbeeld € 175 tandartskosten volgt er in het voorbeeld van € 100.000 spaargeld en geen inkomen Box 1 al een TSZ-beschikking in de bus: € 15 Daarvoor moet uiteraard wel aangifte worden gedaan.