Moet je belasting betalen over een muntenverzameling?

De muntenverzameling heeft een waarde tussen de 50.000 en 80.000?
Want ik dacht wanneer je een vermogen hebt opgebouwd dat je vermogensbelasting moest betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

In artikel 5.3 lid 2 van de Wet Inkomstenbelasting is omschreven wat als bezittingen wordt beschouwd. Een muntenverzameling valt onder deze omschrijving roerende zaken.
De uitbreiding van de bezittingen met roerende zaken die door de belastingplichtige voor persoonlijke doeleinden wordt gebruikt of verbruikt en die hoofdzakelijk als belegging dienen, ziet op die gevallen waarin een roerende zaak (jouw muntenverzameling) een dusdanige aard heeft dat de zaak, in combinatie met de mate waarin deze zaken worden aangehouden (de hoeveelheid), een overwegend beleggingskarakter heeft.

Maar: de bewijslast rust (in beginsel) op de fiscus dat in jouw geval sprake is van een verzameling die een zodanige omvang heeft dat er sprake is van een belegging. Als de door jouw vermelde waarde juist is, denk ik dat de fiscus er zeker in zal slagen om deze verzameling aan te merken als belegging en dus als vermogen wat verantwoord moet worden in box 3.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Verzamelvoorwerpen vallen buiten box 3. Verzamelvoorwerpen zijn:
◾postzegels
◾voorwerpen met een zoölogisch, botanisch, mineralogisch, anatomisch, historisch, archeologisch, paleontologisch, etnografisch of NUMISMATISCH belang. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/specifieke_margegoederen/kunst_van_een_kunstenaar_en_import_uit_niet_eu_landen/wat_zijn_kunstvoorwerpen_antiek_en_verzamelvoorwerpen Maar ik vrees dat de fiscus de verzameling gezien de omvang inderdaad toch als een belegging zal zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor de reactie! Klopt als een bus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tbrewer: het klopt als een zwerende vinger. Bussen kloppen niet! :-)

Andere antwoorden (3)

Ja.
Het is overigens (in NL) officieel geen vermogensbelasting, maar 'inkomsten uit box 3 (sparen en beleggen)'.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Ook wel bekend als de vermogensrendementsheffing.
Maar als je kunt aantonen dat je voor het aanleggen van de verzameling veel hebt uitgegeven, bijvoorbeeld € 75.000,00 voor een huidige verzamelwaarde van in totaal
€ 100.000 is het een wezenlijk ander verhaal. Zo kocht ik ooit en munt voor € 95,-- die nu nog maar een tientje waard is. Nergens krijg ik er meer of iets voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om transactiekosten, dus bijvoorbeeld als je voor het kopen een verzameling kosten gemaakt hebt. Aanschafkosten als 95 euro betalen voor iets wat nu maar 10 euro waard is beleggingsrisico. De verzameling dient getaxeerd te worden op economische waarde en niet de aanschafprijs of de verzamellaarswaarde.
Taxatiekosten en verzekeringskosten zijn wel aftrekbare kosten. Als je kunt aantonen dat je regelmatig meer dan de marktwaarde betaalt, dan zal de belastingdienst het niet zien als een belegging, maar een uit de hand gelopen verzameling.
Of het wel of niet een belegging of een verzameling is hangt ook af van de veranderingen. Als de verzameling alleen wordt opgebouwd en niet regelmatig stukken uit de verzameling worden verkocht als aanvulling op het inkomen dan is het een verzameling.

Het zit in het grijze gebied. En vooral met verzameling van dit soort omvang loont het de moeite om een expert te laten onderzoeken of het een belegging of een verzameling is. En als een een belegging is wat de beleggingswaarde is.
Soms kan het zijn dat de waarde van de verzameling gesplitst kan of moet te worden in deel met verzamellaarswaarde en een deel dat beleggingswaarde heeft.

Zelf ben ik een verzamelaar van 2 euro munten. En uit de opbouw van de verzameling is te zien of er op land, jaartal of motief verzamelt wordt.

En de munten die alleen geschaft zijn om om te ruilen of als dubbelen of met het doel om met winst weer te verkopen. Die hebben beleggingswaarde.