Huurwoning in Nederland maar koophuis buitenland, geldt niet als tweede woning bij de belastingdienst maar waar valt het dan wel onder ?

Ik woon maar max 3 maanden per jaar in het buitenlandse huis en verhuur het niet. Omdat ik in nl geen koopwoning heb maar een huurwoning is het huis in het buitenland geen “tweede woning” heb ik begrepen. Maar wat is het dan wel, hoort het wel thuis in box 3 of niet ? Als het niet in box 3 thuishoort, hoe maak ik er dan melding van bij de belasting of hoef ik er geen melding van te maken ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het begrip "2e woning" moet mi gelezen als "een woning die niet uw hoofdverblijf is" (en of uw hoofdverblijf dan een eigen- of huurwoning is, doet er dan niet toe). De belastingdienst is er volgens mij duidelijk over: Deze buitenlandse woning hoort dan in box 3. Details: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/2e_woning

Het beste antwoord

U bent en blijft ingeschreven in Nederland, zo begrijp ik. Er is geen sprake van emigratie. Het centrum van uw sociaal leven speelt zich af in Nederland.

De woning in het buitenland moet worden aangegeven in Box 3 bij: tweede woning of een andere onroerende zaak. Voor belastingjaar 2013 vult u de waarde in het economisch verkeer in van de buitenlandse woning in onbewoonde en onverhuurde staat per 1 januari 2012. Een eventuele hypothecaire schuld mag in mindering worden gebracht op deze waarde bij schulden box 3. Bij vrijstellingen en verminderingen vinkt u aan: aftrek om dubbele belasting te voorkomen / box 3 / buitenlandse onroerde zaken waarvoor u vrijstelling van inkomstenbelasting wilt. De invulbalk spreekt voor zich.

Als het goed is hoeft u over de buitenlandse woning geen belasting Box 3 te betalen vanwege de aftrek ter voorkoming dubbele belasting.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De aftrek is alleen als in buitenland al vermogensbelasting over het huisje wordt geheven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen Frankrijk en IJsland kennen een hogere vermogensbelasting. België en Duitsland kennen geen vermogensbelasting. Dus het maakt ook nog uit waar het huisje staat.
fisbel
9 jaar geleden
Inkomsten uit onroerende zaken zoals een tweede huis mogen vrijwel ALTIJD worden belast in de andere staat. D.w.z. iemand die woonachtig is in Nederland en een tweede huis heeft in het buitenland is, voor zover van toepassing, belasting verschuldigd in de andere staat (het buitenland waar het huis is gelegen) Er mag slechts in 1 staat belasting op het bezit worden geheven. M.a.w: Nederland zal in de situatie van een tweede woning in het buitenland vrijstelling ter voorkoming van dubbele belasting verlenen. Ik ken geen belastingverdrag waarbij dit anders is geregeld. Dit in tegenstelling tot inkomen Box 1 waarbij een grote diversiteit is in belastingverdragen. Ik heb het belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland er nog eens op nageslagen:
Artikel 6 belastingverdrag met Duitsland gaat over inkomsten uit onroerende zaken. En artikel 22 over het vermijden van dubbele belasting. Het belastingverdrag met België: artikel 6 en artikel 22 gaan over inkomsten uit onroerende zaken. En artikel 23b over vrijstelling ter voorkoming van dubbele belasting. In beide verdragen worden de inkomsten uit onroerende zaken belast in het land waar het onroerend goed is gelegen. Nederland geeft vervolgens vrijstelling van dubbele belasting. Hierbij is het niet relevant of er werkelijk in het buitenland belasting op het vermogen wordt geheven. Het RECHT op belastingheffing ligt in het buitenland, niet in Nederland. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brieven/2012/04/12/nederlandse-tekst-belastingverdrag-met-duitsland.html
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verdrag_nl_be.pdf