Mijn werkgever houdt te weinig loonheffing in. Wie is aansprakelijk, mijn werkgever of ik?

Ik zit gedeeltelijk in de WIA en heb daarnaast parttime werk. Vorig jaar ontving ik twee aparte bedragen, een stukje WIA en een stukje loon. Dit jaar heb ik het UWV verzocht om de uitkering via mijn werkgever te betalen, omdat het dan goed zou gaan met de loonheffing. Zowel het UWV als mijn werkgever ging uit van de laagste belastingschijf, maar mijn totale bruto inkomen viel in de tweede belastingschijf. Gevolg: ik moet altijd terugbetalen. Met de werkgeversbetaling dacht ik dat dit probleem opgelost zou zijn. Maar nee dus. Mijn werkgever gaat uit van het jaarloon van vorig jaar (dus alleen het door haar betaalde loon), en die viel in de eerste belastingschijf. Dus ondanks dat ik elke maand WIA erbij krijg, gaan ze toch uit van de eerste schijf, dus schiet ik hier niks mee op, als ik alsnog een groot bedrag moet terugbetalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik dus bedoel met werkgeversbetaling is dat UWV de uitkering aan mijn werkgever betaalt, en mijn werkgever dus mijn bruto loon + de uitkering als 1 bedrag aan mij overmaakt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
Uiteindelijk maakt het toch allemaal geen fluit uit?
ronron1212
9 jaar geleden
nee dat klopt cryofiel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel
Per saldo niet inderdaad. Maar voor mensen met een uitkering is het toch vaak prettiger en overzichtelijker om geen rekening te hoeven houden met een terugbetaling na 1 april van ieder jaar.

Antwoorden (1)

Jij lijdt in wat je hier beschrijft geen schade door de schuld van iemand anders, dus dit is geen aansprakelijkheidskwestie. Niemand is dus aansprakelijk.

Jij als werknemer moet inkomstenbelasting betalen. Soms is het meteen duidelijk hoeveel dat is en wijzigt er bij de definitieve aanslag niet veel, maar soms zijn er bijzondere situaties waardoor je achteraf veel terugkrijgt of juist veel achteraf moet betalen. Bij dit soort situaties wil dat nog wel eens het geval zijn, hoewel meestal na één jaar de Belastingdienst wel uitgaat van de inkomsten van vorig jaar. Als dat niet het geval is (misschien juist omdat dit jaar de wijze van betaling anders gaat?) dan kan het inderdaad zijn dat je dat achteraf moet nabetalen. Gelukkig weet jij dit blijkbaar al vantevoren zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Als je het niet prettig vindt om geld apart te moeten zetten en het in één keer te betalen, kun je altijd een voorlopige aanslag voor het lopende jaar aanvragen.

Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/voorlopige_aanslag_nieuw/voorlopige_aanslag_2014/voorlopige_aanslag_2014
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is het goede antwoord, maar het blijft vervelend om een bepaal dbedrag te moeten reserveren en zeker als je niet exact voor ogen hebt hoe groot dat bedrag moet zijn. Maar wat ik me afvraag: kan je het niet gewoon aan de accountant van je baas uitleggen, lijkt me dat die voldoende kennis van zaken moet hebben.
fisbel
9 jaar geleden
@aaabc123:
Nee, de accountant inschakelen heeft geen zin.
Bijbetaling omdat een deel van het inkomen in schijf 2 wordt belast is onvermijdelijk. Te voorkomen door een voolopige aanslag in te dienen (zie antwoord Lies) of de loonheffingskorting niet te laten toepassen. Een beetje lapmiddelen, want elke maand een bedrag(je) opzij zetten kan ook. En levert nog een klein beetje rente op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom heeft het geen zin om de administratie van wg te vragen de nodige aanpassingen te maken? Als ik het goed begrijp, stort de wg haar hele inkomen, die ziet dat het inkomen boven een bepaald bedrag uitkomt en hoort over een gedeelte extra in te houden. Hoe de wg en uwv het later verrekenen is voor vraagsteller niet van belang toch? Het uwv stort het nu al door, de wg stort het naar vraagsteller en wg is de instantie die de premies en etc moet inhouden. Die kan toch zien hoeveel er precies moet worden afgedragen. Uiteraard weet ik dat een deel vd werkgeverslasten en etc voor de rekening van het uwv komen, maar dat verrekenen wg en uwv omderling weer toch. Dus waarom zou dat niet kunnen. Of de wg het wil is een ander verhaal, maar het is in theorie wel mogelijk bij mijn weten.