Moet ik als ondernemer BTW betalen over diensten uit het buitenland?

Stel ik maak gebruik van de diensten van een Amerikaanse webdesigner. Hij stuurt mij een factuur met een bedrag in dollar en uiteraard staat er geen Nederlandse BTW op de factuur vermeld. Moet ik dan toch Nederlandse BTW betalen? En zo, ja: Hoe bereken ik dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hangt er vanaf welk buitenland.

Iemand uit de VS hoef je geen BTW te betalen voor een dienst. Hij hoeft jou dat ook niet te berekenen. Want voor diensten van buiten de EU geldt geen omzetbelasting.

Iemand van binnen de EU uit echter, kan jou geen BTW rekenen (dan moet hij zelf BTW betalen over de omzet op het geleverde, naar regelgeving in eigen land), of de BTW naar jou verleggen. In het laatste geval betaal jij naar Nederlandse tarieven, BTW over het geleverde.