een cliënte van mij heeft een AOW uitkering. Moet ze daar belasting over betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Ja, ook over een AOW uitkering worden belasting en premies ingehouden.
Het valt onder de Wet IB (inkomstenbelasting, zie bron 1) en er worden premies voor de ZVW (zorgverzekeringswet, zie bron 2) ingehouden.

Wel geldt er voor een AOW uitkering een ander (lager) belastingtarief en kan je cliënte gebruik maken van andere heffingskortingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Er geldt over de AOW het normale belastingtarief.
Alleen betaal je van je AOW geen AOW premie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Citaat van de website van de fiscus: "In het jaar dat u de AOW-leeftijd bereikt, wordt het belastingtarief in de 1e 2 schijven aangepast. De maand waarin u de AOW-leeftijd bereikt, bepaalt de de hoogte van het belastingtarief." http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/pensioen_en_andere_uitkeringen/u_hebt_de_aow_leeftijd_bereikt/belastingtarieven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over de AOW uitkering perse zijn geen aparte belastingregels, maar er zijn wel belastingregels gebaseerd op leeftijd. En de leeftijdgrenzen zijn op dit moment hetzelfde.
fisbel
9 jaar geleden
@carscac:
De leeftijdsgrenzen zijn hetzelfde voor de AOW-uitkering?
Een cryptische zin. Ik begrijp hem niet.

Andere antwoorden (4)

Over de wao uitkering wordt net als over loon belasting en premies ingehouden.

Toegevoegd na 1 dag:
wao=aow
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bevreemdt mij zeer, dat dit antwoord, dat geen antwoord is op de vraag is toegestaan door de commissie van toezicht.
In de vraagstelling gaat het om een AOW-uitkering
ronron1212
9 jaar geleden
wat is er dan mis aan het antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord klopt hoor Ron, het zou alleen bij een andere vraag moeten staan ;-) De vraag gaat over de AOW (algemene ouderenwet), jouw antwoord over WAO (Wet op de Arbeidsongeschiktheid).
ronron1212
9 jaar geleden
o zie het type fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah. Zou ik even aanvullen dan, voor je anonieme minnaars gaat aantrekken..
Er moet over het AOW-inkomen gewoon belasting worden betaald. De AOW-premie hoeft niet meer te worden betaald. In het jaar dat men de AOW-leeftijd bereikt moet er nog wel AOW-premie worden betaald. De hoogte hiervan is afhankelijk van de maand waarin men de AOW-leeftijd bereikt (zie link)

Door de kortingen komt de te betalen belasting over het AOW-inkomen uit op € 0, zowel voor een gehuwde / samenwonende AOW-er als voor de alleenstaande AOW-er.
N.B: als er een klein aanvullend pensioen is tot zo'n € 11.000 kan een gehuwde / samenwonende AOW-er geld terugvragen van de belasting. Dat kan oplopen tot meer dan € 200. Ook zonder aftrekposten. Als men niet aangifteplichtig is, doet men er dus in deze situatie wel verstandig aan aangifte te doen.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een aantal situaties kan het voor komend dat er niet genoeg belasting vooraf is gehouden, dus dan komt de te betalen belasting over het AOW-inkomen niet uit op € 0.
fisbel
9 jaar geleden
Ja, dat klopt. In mijn antwoord wilde ik niet teveel detailleren.
Er wordt (regulier) te weinig belasting ingehouden, als er géén loonheffingskorting op het AOW-inkomen wordt toegepast in combinatie met een totaal fiscaal inkomen dat hoger is dan schijf 1.
De heffingskortingen worden in deze situatie op het aanvullend pensioen toegepast.
Door cumulatie van inkomens vindt er dan over het AOW-inkomen geheel of gedeeltelijk belastingheffing plaats in schijf 2, 3 of 4 terwijl er volgens schijf 1 is ingehouden. Een andere situatie betreft het jaar nádat de AOW-gerechtigde leeftijd wordt bereikt en er een volledig jaar AOW-inkomen is geweest. Deze situatie is nieuw voor belastingjaar 2013 (AOW-gerechtigde leeftijd in 2012) Voor een alleenstaande werd er geen belasting over AOW-inkomen ingehouden t/m 2012. Uitzondering was 2010 met € 48 ingehouden belasting (alleenstaande) Voor 2013 werd er € 144 ingehouden op de AOW-uitkering (verzilverd via de vakantie-uitkering) Omdat de vakantie-uitkering van mei tot mei is werd er in 2013 voor een 'nieuwe' alleenstaande AOW-er € 0 ingehouden. De praktijk is dat een alleenstaande AOW-er in deze situatie € 144 moet bijbetalen. Dit zijn de mij bekende situaties dat er moet worden bijbetaald op een AOW-inkomen. Misschien weet carsrac nog andere situaties.
Over de AOWuitkering wordt belasting geheven ( en Zorgverzekeringswet) maar de uitkering zelf wordt schoon uitbetaald. Als je naast AOW ook ander pensioen/inkomen hebt, dan worden daar uiteraard ook belasting en premies over geheven. Omdat dan de belastingvrije voet al is gebruikt, betaal je over het aanvullende inkomen opeens schrikbarend veel belasting.Maar nog altijd in een lager tarief tenzij je in een volgende schijf terechtkomt. Bij aangifte over een verstreken jaar kan je bij online aangifte exact zien wat er moet worden bijbetaald of teruggekregen als er aftrekposten waren. Je kunt altijd een proefberekening maken door de aangifte online in te vullen ( en niet op te sturen). Zie www. belastingdienst.nl.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van de aow wordt belasting automatisch geheven conform het 19 % tarief, dit gebeurt door de SVB, als dit de enigste bron van inkomsten is wordt er rekening gehouden met een heffingskorting zodat er minder belasting wordt ingehouden.