Kunnen studenten met een lening studiekosten aftrekken van de belastingdienst?

Ik heb begrepen dat nieuwe studenten een lening kunnen krijgen van DUO.
Kunnen deze studenten de studiekosten dan aftrekken bij de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het over studenten die na 2015 studeren

Antwoorden (1)

Inkomen en studiekostenaftrek vindt plaats in Box 1. Studiekostenaftrek wordt vanaf 2015 meer mogelijk. Er is immers geen basisbeurs meer. Verkregen studiefinanciering zoals basisbeurs en aanvullende beurs moet van de studiekosten zoals collegegeld worden afgetrokken.
Een studiefinanciering (lening) is eventueel aftrekbaar in Box 3.

Voorbeeld Box 1:
* U heeft een inkomen van € 10.000 Er is € 2000 studiekostenaftrek. Het belastbaar inkomen wordt € 8000 Er is belastingaftrek voor 37% van € 2000.
* U heeft een inkomen van € 6000. Dit inkomen is vanwege de heffingskortingen 'belastingvrij' De studiekostenaftrek vermindert het inkomen. Dit wordt € 2000. De studiekostenaftrek wordt niet verzilverd. Levert dus niets op.
* U heeft een inkomen van € 0. De studiekostenaftrek schuift door naar een volgend jaar. En kan als het inkomen hoog genoeg is alsnog verzilverd worden.

Voorbeeld Box 3:
* U heeft een studieschuld van € 10.000 Er is € 15000 spaargeld. Er hoeft geen Box 3 belasting te worden betaald vanwege het vrije bedrag van € 21.139. Als de studieschuld van € 10.000 in mindering wordt gebracht op het spaargeld is er € 5000 vermogen. Ook dit bedrag is belastingvrij. De studieschuld levert niets op. (drempel bij schulden niet meegerekend)
* U heeft € 25.000 spaargeld. Er moet 1,2% over (25.000 – 21.139) belasting worden betaald. Echter: de studieschuld wordt op het spaargeld van € 25.000 in mindering gebracht. Er is minder dan € 21.139 resterend vermogen. Er hoeft geen Box-3 belasting te worden betaald.
fisbel