Ik wil mijn bedrijfsauto niet meer Prive rijden, in welk tijdsbestek kan de bijtelling worden stopgezet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Dat kan binnen 8 weken geregeld zijn. Ingevulde aanvraagformulier 'Verklaring geen privégebruik auto' naar de Belastingdienst in Heerlen sturen. Binnen 8 weken krijg je bericht. Een kopie van de verklaring geef je daarna af aan je werkgever. Vanaf dat moment hoeft deze niets meer bij te tellen. Overigens: corrigeren van de afgelopen maanden kan niet, het geldt alleen 'vanaf nu'.

Verder:
Als je dit jaar omgerekend al 500 km privé hebt gereden, dan mag die verklaring pas vanaf volgend jaar toegepast worden. (Voorbeeld: je hebt t/m eind mei 500 km gereden. Dat is naar jaarbasis omgerekend 12/5 * 500 km = 1200 km.

Zorg voor een sluitende rittenregistratie (of een bewijs uit de 'vrije bewijsleer') als je deze verklaring gaat gebruiken. Als je niet kunt aantonen dat je niet meer dan 500 km privé per kalenderjaar hebt gereden heb je een (groot) probleem (verhaal tot 5 jaar terug mogelijk). Woon-werkkilometers zijn zakelijk, omrijkilometers woon-werk om kinderen naar de kinderopvang te brengen) zijn privé, om maar een voorbeeld te noemen.

Zie verder de bron. Wat citaten:

"Als u op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers met de auto van uw werkgever gaat rijden, kunt u een 'Verklaring geen privégebruik auto' aanvragen. Daarvoor gebruikt u het aanvraagformulier 'Verklaring geen privégebruik auto'. U kunt het aanvraagformulier downloaden of bestellen via de BelastingTelefoon.

Als u het formulier hebt ingevuld, stuurt u het naar:

Belastingdienst/Centrale invoer
Postbus 2538
6401 DA HEERLEN

U moet altijd overtuigend bewijzen dat u niet meer dan 500 privékilometers rijdt.
Kopie van de verklaring voor uw werkgever

Als u de 'Verklaring geen privégebruik auto' hebt ontvangen, geeft u een kopie aan uw werkgever. Die moet de bijtelling vanaf dat moment achterwege laten. Dit mag alleen als u op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers met de auto rijdt. (...)

Voorbeeld

U ontvangt uw salaris per maand. Uw werkgever heeft u het salaris over mei op 23 mei betaald. Hierbij heeft uw werkgever rekening gehouden met de bijtelling. Op 25 mei geeft u uw werkgever een kopie van uw 'Verklaring geen privégebruik auto', omdat u over het hele kalenderjaar minder dan 500 privékilometers met de auto rijdt. Uw werkgever laat uw bijtelling dan voor het eerst achterwege bij de betaling van het salaris over juni.

De verklaring is voor onbepaalde tijd geldig."
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de auto dit hele jaar gebruikt (zakelijk) dan kan je alleen maar per kalenderjaar dit opzeggen. Alleen als je de auto inlevert bij je werkgever (en deze dus niet meer bij de werkgever op jouw naam staat) dan geldt het moment van inleveren voor het niet meer prive gebruik.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ga er van uit dat je dit jaar al meer dan 500km prive hebt gereden, als dat aantoonbaar niet het geval is zou je per 1 januari van dit jaar al kunnen laten corrigeren. Maar dan moet je wel de benodigde kilometeradministratie hebben bijgehouden.