Krijg ik nog alleenstaande ouderkorting als er iemand bij me komt wonen?

Als er iemand bij me in komt wonen krijg ik dan nog alleen staande ouder korting en huurtoeslag?

Toegevoegd na 10 minuten:
Het gaat om een jaartje dat hij bij mij komt intrekken, het is niet mijn vriend of iets dus hij gaat uiteraard niet dingen voor mijn zoontje betalen.
Gaat de belasting alles opnieuw berekenen qua huurtoeslag en ouderkorting enzo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Ja, dat heeft zeker gevolgen tenzij je het als kamerverhuur doet (hospita-contract)

Als je een deel van de woning onderverhuurt moet er een schriftelijke huurovereenkomst zijn met de onderhuurder. Anders telt de onderhuurder (inclusief inkomen en vermogen) als medebewoner hetgeen dus veel gevolgen heeft voor de belasting en toeslagen / kortingen.

Dit is niet het geval voor een kamerverhuur-relatie. Daarbij hoort wel een contract (binnen 4 wkn doorgeven aan de belastingdienst).

Zie bron 2 voor een voorbeeldcontract.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je eigen huurcontract moet zulke kamerverhuur overigens wel toestaan dus check dat even.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let wel op, als je op deze manier ruimte verhuurt heeft de huurder behoorlijk veel rechten. Je kunt hem er dan niet meer zomaar uit zetten. Ook niet als je het contract maar voor een jaar opmaakt. Let daar goed op. En inderdaad of je van de woningbouwvereniging of bedrijf waar jij je huis van huurt wel mag onderverhuren. Als dat niet mag loop je kans op grote problemen als het uitkomt; je zou zelfs zelf je huis uit gezet kunnen worden.... Misschien is het handiger als die vriend ergens anders een kamer huurt?