Als je toestemming gegeven hebt voor automatische kwijtschelding van de gemeente/waterschap belastingen wat kunnen ze dat allemaal opvragen?

Als je het jaar ervoor kwijtschelding hebt gekregen en je hebt toestemming gegeven voor automatische kwijtschelding dan kunnen hun het aankomende jaar gegevens van je opvragen.
De Rijksbelastingdienst,
Het Uitvoeringsorgaan Werknemers Verzekeringen (UWV) en
De Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW).
Maar kunnen ze ook je afschriften van je bankrekening zien? Zou iemand die eens goed willen opzoeken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niemand kan jouw afschriften zien tenzij je ze zelf laat zien.

Antwoorden (4)

Nee dat kan niet, ze kunnen alleen zien wat er bij jou binnen komt. Dus of je een uitkering hebt of loon.
Niemand kan zomaar je bankrekening inzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar je hebt toestemmingen gegeven dat ze bestanden aan elkaar mogen koppelen en gegevens mogen opvragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De belastingdienst weet van elk jaar het begin en eindsaldo van al je rekeningen.
De bankgegevens komen van de belastingdienst. Het saldo eind 2012 is bepalend om de berekening te maken op basis van het vermogen. Mocht er geen automatische kwijtschelding volgen op basis van de toetsing kan altijd nog kwijtschelding worden aangevraagd. Dan zijn de actuele gegevens bepalend. Dit geldt dan ook voor eventuele banksaldi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat kunnen ze niet zomaar zien. Ze kunnen alleen inzien wat je verdient.
In mijn gemeente sturen ze een brief waarin staat dat je zelf bankafschriften moet opsturen. Dit kreeg ik de laatste keer ook en daarmee was het geregeld en kreeg ik opnieuw kwijtschelding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de kwijtschelding hebben ze de volgende gegevens nodig.
Het fiscale verzamelinkomen, deze berekenen ze aan de hand van de opgeven gegevens en kunnen ze opvragen bij de landelijke belastingdienst.
De landelijke belastingdienst heeft een grote database waarin alle jaaropgaves staan van de banken en de werkgevers.
Dus ze kunnen niet je afschriften zien, maar ze weten wel hoeveel geld je aan het eind van jaar op je bankrekeningen hebt staan.

Welke gegevens de banken precies aan de belastingdienst verstrekken en hoe diep dat in detail gaat houd de belastingdienst geheim om geen fraude uit te lokken.

Ook voor de toeslagen verzamelt de landelijke belastingdienst ook inkomens en vermogens gegevens en indien je boven een bepaalde grens komt dan is het geen kwijtschelding mogelijk.

Als het gaat om een eenmalige meevaller waardoor je tijdelijk boven de grens komt op je bankrekening, dan kan er een uitzondering gemaakt worden. Maar alleen als al je al jaren kwijtschelding krijgt.