Laat in het jaar samen huis gekocht, hoe zit het met de belasting?

Heb vanaf 1 november een huis gekocht met mn vriendin en hebben samen een samenlevingscontract.
Hebben november de voorlopige aanslag 2013 gedaan en gisteren de definitieve, maar nu stond er dat we meer dan 1000 euro zorg moeten terugbetalen omdat mn vriendin tot 1 november gewoon zorgtoeslag kreeg. Maar is dit wel correct dat ze alles vanaf jan tot nov terug moet betalen? Kunnen we ook niet-geregistreerd invoeren omdat het maar 2 maanden is? Dan hoeven we verder niets te betalen. Het lijkt me namelijk heel krom dat je alles terug moet betalen terwijl je pas vanaf 1 nov samenwoont?

10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Hallo,

Helaas zul je de zorgtoeslag terug moeten betalen, aangezien jullie worden gezien als fiscaal partners en dan het gezamelijk inkomen als grondslag wordt gebruikt.
Het is namelijk in de wet inkomstenbelasting zo geregeld dat je op het moment van het aangaan van een notarieel samenlevingscontract je automatisch fiscaal partners wordt agv art 5.1.b. wet AWR. Als gevolg van lid 2 van hetzelfde artikel wordt je ook aangemerkt als partner voor de rest van het jaar wanneer je de rest van het jaar op hetzelfde adres staat ingeschreven.
Niet geregistreerd invoeren is geen mogelijkheid omdat je als notarieelsamenlevend geregistreerd staat in de gemeentelijke basis administratie en daarin heeft de overheid inzicht. "Liegen"wordt dus altijd gezien en kun je een behoorlijke boete voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mikeybaco
10 jaar geleden
Dat snap ik, maar wij wonen hebben pas een contract vanaf 1 november. Moet ze dan alle zorg terugbetalen vanaf 1 januari? Lijkt mij heel stug. Hoe voer ik dat in dat ze 2 maanden officieel partner is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
woonden jullie voor 1 november helemaal niet samen? dwz stonden jullie ieder op een ander adres ingeschreven?
mikeybaco
10 jaar geleden
Zij woonde vóór 1 november nog bij de ouders, en ik woonde alleen op mezelf. Pas vanaf 1 nov officieel samenwonend en huis gekocht samen met samenlevingscontract. Alles is pas 1 november in gegaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel worden jullie dan inderdaad toeslagpartner vanaf moment samen wonen (01-11). Ik kan natuurlijk niet in jullie aangifte kijken maar ik vermoed dat met die 2 maanden jouw salaris erbij, ze net over de grens van de zorgtoeslag heen gaat en ze het dus inderdaad geheel moet terugbetalen. (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/hoogte_van_mijn_toeslag/partner/)
mikeybaco
10 jaar geleden
Maar ze heeft per 1 november de zorg stop gezet. Ik heb sowieso het hele jaar geen zorgtoeslag gehad omdat ik dit al in 2012 heb stop gezet. Ik snap niet dat ze dan het complete jaar zou moeten terug betalen omdat ze er tot 1 november sowieso wel recht op had, gezien haar inkomen. Ik kan me voorstellen als je het door laat lopen dat je dan vanaf 1 november de zorg terug betaald, maar dit is echt extreem lullig als het echt zo is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorgtoeslag wordt over het gehele jaar berekend en helaas niet per maand. Bij overschrijding van het maximum inkomen voor zorgtoeslag wordt dan ook het gehele jaar teruggevorderd ook al zou je b.v. maar 200 euro meer verdiend hebben dan de grens, dan moet je toch de volledige 1000 euro terug betalen. Het kan trouwens ook zo zijn dat je vriendin uberhaupt geen recht meer had op zorgtoeslag omdat ze meer is gaan verdienen in 2013 en de belasting dienst is uit gegaan van het (lagere) salaris van 2012. Wat je maandelijks krijgt is een voorschot, achteraf wordt op basis van het werkelijke salaris vastgesteld waar je echt recht op had/hebt en dat wordt dan verrekend met hetgeen je al gekregen hebt.
fisbel
10 jaar geleden
@Rein042:
De zorgtoeslag voor de eerste 10 maanden hoef NIET te worden terugbetaald. Het aanhalen van een artikel wil nog niet zeggen dat je snapt hoe het werkt.Het JAARinkomen van de vriendin telt.inderdaad voor haar recht op zorgtoeslag. Dat er een inkomen bijkomt is voor de eerste 10 maanden echter niet relevant. Het jaar wordt in twee delen gesplitst: de eerste 10 maanden en de laatste 2 maanden.
Voor de eerst 10 maanden geldt het JAARinkomen van uitsluitend de vriendin. Deze maanden woonde ze immers nog niet samen. Zij behoudt voor deze 10 maanden haar zorgtoeslag. Mits haar jaarinkomen uiteraard goed is ingeschat.

Voor de laatste 2 maanden is er een nieuwe situatie: er is geen recht meer op zorgtoeslag. Het gezamenlijk (toetsings)inkomen is te hoog.
Als je, zoals bij jullie, maar een paar maanden samen bent, kun je er voor kiezen om het gehele jaar fiscaal partner te zijn. Dit betekent dus ook dat je er voor kunt kiezen om dit NIET te doen. Je doet dan nog apart aangifte. Je moet dan alleen de kosten mbt de aankoop van je huis verdelen, dus elk 50% of welk percentage jullie hebben afgesproken. Natuurlijk moet je ook invullen dat je maar 50% eigenaar bent van de woning.
Met betrekking tot de toeslag. Als je een samenlevingscontract aangaat, wordt je van elkaar toeslagpartner vanaf dat moment, mits je niet voor die tijd al samen op hetzelfde adres woonde, dan is er sprake van toeslagpartner met terugwerkende kracht.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en toen ik in september ging samenwonen (met samenlevingscontract ed) kreeg ik tot en met augustus nog mijn toeslag. Daarna niet meer omdat ons inkomen te hoog was. En wij zijn gewoon fiscaal partner voor de IB voor het gehele jaar.
Waar moet je eerst even naar kijken:
-Heeft je vriendin het feit dat jullie gaan samenwonen wel doorgegeven op mijntoeslagen?
-Neem contact op met toeslagen om uitleg.
-Eventueel kun je er voor kiezen om dus apart aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mikeybaco
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Ik kreeg te horen van de persoon die onze aangifte doet dat je niet in maanden kan werken maar voor heel 2013 in 1x aangifte doet. Wij hebben in december al voorlopige aangifte gedaan en toen hebbe ze wel aangegeven dat wij toeslagpartner zijn. Is het dan een probleem om nu aan te geven dat het niet zo is?
fisbel
10 jaar geleden
Dianaf legt het goed uit. Ze is ook ervaringsdeskundige.
U haalt de aangifte voor de inkomstenbelasting en het toeslagpartnerschap nog steeds door elkaar.
Dat is ook niet zo gek want als fiscaal partner ben je in principe ook toeslagpartner van elkaar. U kunt voor de aangifte kiezen voor VOLjaars fiscaal partnerschap. Dat hebt u ook gedaan. Voor de toeslagen is er niets te kiezen. U bent gaan samenwonen mét samenlevingscontract + gezamenlijke eigen woning per 1 november 2013. Daarvoor woonde u niet samen. Dat betekent dat uw vriendin gewoon voor de eerste 10 maanden haar zorgtoeslag behoudt. Voor de laatste 2 maanden is er een nieuwe situatie: u bent fiscaal partners van elkaar geworden en ook toeslagpartners. Voor deze twee maanden is er geen recht meer op zorgtoeslag. Het gezamenlijk inkomen is immers te hoog.
Door dat jullie samenwoonde en samen een huis bezitten zijn jullie toeslag partners zijn. En telt het gezinsinkomen voor de toeslagen.

De toetsingsmoment is de situatie op 31-12-2013. Dus als op dat moment samen een huis hebt, dan ben je voor het hele jaar 2013 toeslagpartners.

Omdat het in jullie geval wel zeer hard is. Kun je beroep doen op hardheidsregeling.

Wel het mogelijk dat jullie voor inkomstenbelasting geen fiscale partners zijn, maar alleen als ook nog iemands eigenaar is van de woning en geen kinderen in het spel zijn.