Ben ik een huisgenoot?

Hallo,

ik ben 19 jaar en woon nog bij mijn ouders. Ze moeten nu een belasting formulier invullen en ik vraag me af of mijn gegevens dan bij huisgenoot 1 moeten. Ik ben al 18+ dus word ik dan gerekend als huisgenoot?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
70.7K

Antwoorden (5)

Ja, u bent huisgenoot. Voor de huurtoeslag telt uw inkomen mee. Huisgenoten zijn dus ook kinderen. Hierbij maakt het geen verschil of ze meerderjarig of minderjarig zijn. Tot 23 jaar is € 4706 inkomen vrijgesteld voor de huurtoeslag.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor uw reactie, is die €4706 per jaar?
Computoon
10 jaar geleden
Wat dacht je zelf ;-) Met een feestinkomen van euro 4706.- heb je geen huurtoeslag meer nodig. Per jaar dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:P en dan telt zeker studiefinanciering + loon uit werk bij elkaar?
fisbel
10 jaar geleden
Studiefinanciering telt niet mee. Is geen inkomen.
Studiefinanciering kan hoogstens een rol spelen bij bijstand (WWB) Wordt dan tot de middelen gerekend.
Ja, al gebruikt men op de site van de Belastingdienst het woord 'medebewoner':

"Een medebewoner is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een medebewoner telt alleen voor de huurtoeslag mee.
Uw toeslagpartner is voor de huurtoeslag nooit een medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner."
Computoon
10 jaar geleden
Voor de toeslagen telt u mee. Samen met u andere huisgenoten (uw ouders) heeft u een (gezamenlijke) inkomen
Voor de inkomsten belasting telt u niet mee. U moet apart van ouders zelf een aangifte invullen. Omdat u nog thuis woont mag u geen hypotheekrente aftrekken of u moet samen met u ouders eigenaar zijn van de woning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet nodig bij de inkomstenbelasting bij thuiswonende kinderen tot 27 jaar.
Bij de toeslagen ligt dit anders aangezien er dan ook naar het inkomen van kinderen wordt gekeken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij toeslagen heb je het begrip partner, huisgenoot of medebewoner. Bij partners worden de toetsingsinkomen opgeteld. Bij huisgenoten, zoals meerderjarig kind of ouders ook voor de huurtoeslag.. Een medebewoner, bijvoorbeeld een kamerbewoner, telt niet mee voor de huurtoeslag, als er een zakelijk huurcontract bestaat.