Kun je teveel loonheffingskorting krijgen bij 1 werkgever?

Ik heb momenteel twee inkomens. Bij de een wordt de lhk wel toegepast en de ander niet. Bij beide werk ik ongeveer hetzelfde aantal uren, waar lhk wordt toegepast meestal net iets meer.

Ik kan er maar niet uitkomen hoe het berekenen van de door mij persoonlijk reeds ontvangen lhk gaat, over de lange termijn. Ik lees her en der over het feit dat de lhk over het jaar 2014 zo'n E2100,- is, maar hoe weet ik of ik daar overheen (ga) kom(en)?

En stel dat je daaraan komt, wordt dat dan door de werkgever in je loon aangepast, zodat je dus nooit teveel lhk kunt ontvangen?

Ben benieuwd wie hier met zekerheid een antwoord op kan geven...moeilijker kunnen ze het niet maken...in dit geval ook nog niet makkelijker...

10 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Bij correct geprogrammeerde salarissoftware kan niet te veel loonheffingskorting worden gegeven. Er zit namelijk een maximum aan. Als je je salaris maandelijks ontvangt wordt voor het berekenen van de loonheffing de (ingeprogrammeerde) tabel voor maandsalarissen gebruikt. Daarin zit de korting verwerkt. (Eigenlijk is het een serie kortingen). Dit zorgt ervoor dat er niet vanaf de eerste euro salaris meteen loonheffing ingehouden wordt. Zou je die korting niet hebben, dan wordt er meer loonheffing ingehouden en houd je dus netto minder over van hetzelfde brutosalaris. De software zorgt er dus voor dat de korting netjes toegerekend wordt naar de maanden. De salarisadministrateur moet ervoor zorgen dat de juiste keuzes worden aangevinkt in het systeem.

Toegevoegd na 2 dagen:
En als de loonheffingskorting niet wordt 'aangevinkt' in het systeem, wordt er ook geen rekening mee gehouden.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De loonheffingskorting is feitelijk gewoon een regeling waarbij je werkgever er bij het afdragen van de loonbelasting al rekening mee houdt dat jij in de inkomstenbelasting recht hebt op sommige heffingskortingen. Dat zijn in ieder geval de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Hoeveel dat in 2014 voor beiden deels van het inkomen af. Dat is nieuw vanaf dit jaar.

Bij een modaal inkomen (33.000) is dit:
Algemene heffingskorting: € 1.836
Arbeidskorting: € 2.097
In totaal dus € 3.933

U zal waarschijnlijk dan ook extra bij moet betalen door de invoering van dit nieuwe systeem, omdat u ook ander werk heeft. Hierdoor is de algemene heffingskorting die uw andere werkgever berekend waarschijnlijk te hoog en hetzelfde geldt misschien wel voor de arbeidskorting.
De algemene heffingskorting neemt met 2% van het inkomen af, voor zover dit boven de € 19.645 ligt, met een minimum van € 737
De arbeidskorting wordt verminderd met 4% van het inkomen boven de € 40.721 tot een minimum van € 367.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Vraagsteller heeft maar bij 1 werkgever loonheffingskorting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar omdat de algemene heffingskorting al vanaf de zo'n 19000 euro vermindert en geen vast bedrag is zoals vroeger, bestaat de kans dat je bij een werkgever teveel loonheffingskorting ontvangt. Die werkgever is immers niet op de hoogte van het inkomen van je tweede baan en zo kan je achteraf bezien dus best snel al teveel loonheffingskorting ontvangen.
Computoon
10 jaar geleden
Dan zou je beter de loonheffingskorting kunnen laten toepassen bij de minst betalende werkgever dan bij de meest betalende werkgever. De kans dat je dan nog wat terugkrijgt bij de aangifte IB is dan groter dan dat je nog wat moet bijbetalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens, maar veelal wordt dit toch nog niet gedaan, deze wetgeving geldt natuurlijk ook pas vanaf begin dit jaar. Weinigen zullen het denk ik om laten zetten. Bovendien betaal je gedurende het jaar meer belasting. Je krijgt het later wel terug, maar je moet het in de tussentijd wel de rekeningen blijven kunnen betalen. Heb de vraagsteller de mogelijkheid voorgehouden dat hij mogelijk teveel loonheffingskorting kan krijgen. Dan kan het in ieder geval nooit tegenvallen.