Wat is fiscaal voordeliger, vakantie-uren opnemen of uitbetalen?

Wat is nou fiscaal voordeliger?
Ik heb van de HR te horen gekregen dat over de uitbetaling van vakantieuren een 'bijzonder tarief' gerekend wordt. Geen idee wat dit betekend...

Als ik vakantieuren opneem wordt er dan een 'normaal tarief' over gerekend?

Toegevoegd na 4 minuten:
En over dat bijzondere tarief, is daar nog iets van terug te vragen bij de belasting door middel van belastingaangifte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Als je vakantie uren opneemt dan heb je vrij en krijg je geen extra geld. Als je laat uitbetalen krijg je extra geld en geen vrije uren. Daarom wordt dat geld extra belast omdat het je totaal inkomen verhoogd.

Het beste antwoord

Andere antwoorden (2)

Bij de uitbetaling van loon wordt belasting ingehouden volgens de loonbelasting tabel. Dit moet ongeveer op hetzelfde uitkomen als inkomstenbelasting, als je geen andere aftrekposten hebt of ander inkomen. Als je nu in een bepaalde maand extra inkomen hebt door uit betaling van vakantiegeld of in jouw geval vakantiedagen, dan zou je volgens de tabel in een hogere schaal terecht kunnen komen. Om dit te voorkomen is het byzondere tarief ingesteld en word het extra bedrag belast volgens de schijf waarin je normaal zit. Gevolg is dat je bij een eventuele aangifte geen belasting terugkrijgt of moet bijbetalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is maar net wat je wilt: meer vakantie of meer salaris. Bij opnemen als vakantie gebeurt hetzelfde als bij andere vakantiedagen: je gewone salaris wordt doorbetaald. Kies je voor uitbetaling dan heb je een extraatje in geld maar niet meer vakantie. Fiscaal maakt het (uiteindelijk) weinig uit. In het gunstigste geval wel iets; nanelijk als in jouw bedrijf uitbetaalde overuren ook meetellen voor de berekening van het vakantiegeld. Dat gebeurt echter niet overal. Of voor de berekening van het pensioen. Maar die invloed zal minimaal zijn.
Computoon
10 jaar geleden
Antwoord op uw additionele vraag:
Die kans is klein, sterker nog met de in 2014 veranderde regels rond de berekening van de heffingskorting is er wellicht zelfs een kans dat u moet bijbetalen, al zal dat hoogstwaarschijnlijk zo weinig zijn dat het niet wordt ingevorderd door de fiscus.

Uw volledige loonheffingskorting wordt 'opgebruikt' bij het uitbetalen van uw loon waardoor u dan meer overhoudt. Alles wat u extra verdient daar kan dus geen heffingskorting op toegepast, daardoor lijkt het 'duurder', maar dat is het feitelijk niet. Zoals GoedOpOrde al zei is dat geen 'bijzonder'-tarief. Het is het gewone tarief van de inkomstenbelasting, daar kan dus alleen de heffingskorting niet meer op worden toegepast waardoor het duurder lijkt.