Kan ik loonbelasting terugvragen?

Is loonbelasting dus hetzelfde als loonheffing. Loonheffing kan ik terugvragen, maar kan ik loonbelasting ook terugvragen. Ik kreeg wel loonheffingskorting namelijk.

Toegevoegd na 34 seconden:
Zie ook de afbeelding uit mijn jaaropgaaf.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://postimg.org/image/lkuvin355/

Toegevoegd na 5 minuten:
En weet iemand misschien ook gelijk hoe het zit met de levensloopverlofkorting? Die zie ik er ook niet tussen staan, maar die staat wel bij het invulprogramma van de belastingsite.

Pfft,
Leuker kunnen we het niet maken, en zeker niet makkelijker...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
fisbel
10 jaar geleden
Als je de vooringevulde aangifte van de Belastingdienst downloadt (vanaf 1 maart a.s. beschikbaar) hoef je niet te zuchten: downloaden, controleren, afvinken, verzenden. Dat is alles. Je volledige aangifte staat erin (in jouw situatie). Je hoeft zeer waarschijnlijk niets meer te veranderen of aan te vullen. Hoogstens 5 of 10 minuutjes werk. En het levert je € 80 belastingterugave op.

Het beste antwoord

Als je aangifte inkomstenbelasting doet dan is de ingehouden loonbelasting een voorschot op de uiteindelijke inkomstenbelasting (na aangifte).
Als deze jaaropgave het enige belastbare inkomen van je is in 2013 dan krijg je via de inkomstenbelastingaanslag (na aangifte) de € 80 als inkomstenbelasting terug.

Levensloopverlofkorting is een aflopende zaak. Als je daarvoor in eerdere jaren niet hebt gespaard, dan is het voor jou niet van betekenis.

Ik denk dat je heel kort gewerkt hebt, anders was er - als het beter aangepakt was - geen loonbelasting ingehouden.
Goed dat je vrijwillig belastingaangifte doet.

Toegevoegd na 14 minuten:
De heffingskorting 2013 op de belasting bestaat uit de algemene heffingskorting € 2.001 en 1,827% arbeidskorting.
Pas bij een bruto jaarinkomen in een kalenderjaar van circa € 5.700 ga je uiteindelijk inkomstenbelasting betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, heel erg bedankt.
Mijn vrijwillige belastingaangifte wordt overigens ingegeven vanuit de gedachte dat ik geld terug ga krijgen :P
Maar dan weet ik dat ik die 80 terug kan vragen, dan ga ik dat ook gelijk doen voor voorgaande jaren. Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Loonbelasting is de belasting die je in een jaar moet betalen omdat je werkt.

Loonheffing is een bedrag dat door je werkgever op je loon wordt ingehouden en direct al naar de belastingdienst wordt gestort bij wijze van gespreid betaalde inkomstenbelasting. Na het eind van het jaar doe je je belastingaangifte waarmee exact duidelijk wordt hoeveel loonbelasting je dient te betalen. De betaalde loonheffing is feitelijk reeds betaalde loonbelasting en wordt hiermee dus verrekend.

Dat je korting op de loonheffing hebt gekregen maakt op zich dus niet uit voor de loonbelasting die je uiteindelijk moet betalen. Maar dat je daar korting op hebt gekregen zal wsl komen doordat je anders naar verwachting veel meer loonheffing zou gaan betalen dan je uiteindelijk belasting dient te betalen.

Terug naar je vraag:

Loonbelasting kun je dus niet terugvragen maar teveel betaalde loonheffing dus wel. Je doet door belasting-aangifte te doen. Daarbij kom je vanzelf langs de vraag hoeveel loonheffing je al hebt betaald.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
En de conclusie is .......waar het uiteindelijk om draait:
Er is € 80 terug te vragen door aangifte inkomstenbelasting te doen.
€ 80 is het bedrag dat hier door de werkgever is ingehouden. Aanvuling op het antwoord van:
Levensloopverlofkorting is hier niet van toepassing.
En als het wel van toepassing zou zijn, is er geen belastingwinst te realiseren. De korting kan niet verzilverd worden, omdat alle ingehouden belasting al is terugggegeven (€ 80)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en de reactie, dan weet ik wat ik terug kan vragen. Dank jullie wel!