Kan ik mijn definitieve inkomstenbelasting 2012 nog wijzigen?

Ik kwam er vandaag achter dat ik recht had op de combinatiekorting. Dit heb ik helaas niet ingevuld in de aangifte van 2012. Ik heb al een definitieve aangifte ontvangen en de tijd voor een bezwaar is verstreken. Wat kan ik nog doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Eerst maar eens kijken of u recht heeft op de iack. Als u digitaal aangifte heeft gedaan staat de inkomensafhankelijke combinatiekorting vermeld in de (gezamenlijke) aangifte. Als u fiscaal partners bent is die vermeld bij de partner met het laagste inkomen. Als dit inkomen echter lager is dan een kleine € 5000 wordt er geen combinatiekorting gegeven. Als het (volledige) inkomen bestaat uit een uitkering is er geen recht op de iack.

Klikt u op heffingskortingen in het overzicht van de aangifte. Daar moet de iack vermeld staan als u alle gegevens betreffende de kinderen c.q. het kind goed heeft ingevuld. Het (jongste) kind moet aan het begin van het belastingjaar jonger zijn dan 12 jaar.

Aannemende dat u het (digitale) belastingformulier op dit punt foutief heeft ingevuld:
U kunt uw belastingaangifte gewoon nog een keer digitaal versturen. Uiteraard inclusief de aanvulling(en) c.q. wijziging(en) Ook als de aangifte (allang) definitief is kunt u gewoon opnieuw insturen. De aangifte wordt behandeld als een verzoek tot ambtshalve vermindering van de aanslag. Dit verzoek wordt vrijwel altijd toegestaan. Bezwaar is echter niet mogelijk.

Voorwaarde voor digitaal insturen is wel dat de inspecteur uw aangifte niet heeft gecorrigeerd. Met de bezwaarcheck (eerste link) kunt u controleren of u uw gecorrigerde aangifte opnieuw digitaal kunt insturen. (dus zonder papier of bijlagen)

Of dat er toch een papieren verzoek tot ambtshalve vermindering aanslag moet worden ingediend. (tweede link)

Toegevoegd na 14 minuten:
Op een rijtje de mogelijkheden nadat de aangifte definitief is vastgesteld en u deze aangifte wilt corrigeren:

Voor u zal het volgende van toepassing zijn:
Doet u opnieuw aangifte nadat u een definitieve aanslag hebt ontvangen? Dat is hetzelfde als bezwaar maken tegen de definitieve aanslag. Nadat wij uw nieuwe aangifte of bezwaar hebben behandeld, ontvangt u een bericht waarin staat of wij uw aanslag aanpassen met uw nieuwe gegevens.

Uw nieuwe aangifte of bezwaar moet bij ons binnen zijn binnen 6 weken na de datum van de aanslag. Ontvangen wij uw nieuwe aangifte of bezwaar LATER? Dan behandelen wij ze als een verzoek om ambtshalve vermindering.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/hoe_werkt_inkomstenbelasting/aangifte_doen/aangifte_aanvullen_of_wijzigen
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de uitgebreide reactie. Even aanvullend. In het jaar 2012 zijn mij ex en ik uitelkaar gegaan. We hebben 1 dochter. Mijn dochter woont bij haar en staat daar ingeschreven. Ik kwam erachter dat als mijn dochter gem 3 dagen in de week bij me is, dit ook als argument gezien word en ik dus recht heb op de combinatiekorting. Dit wist ik niet. Nu keek ik op mijn aangifte en kan dit niet meer wijzigen, maar zie in overzicht kortingen het ook niet verwerkt staan. Dus niet verrekent. Vandaar mijn vraag.
fisbel
10 jaar geleden
De Belastingdienst betaalt de heffingskortingen die verband houden met kinderen uit aan het huishouden waar de kinderen meer dan zes maanden staan ingeschreven in het bevolkingsregister. Bij echtscheiding of co-ouderschap kan dus maar één ouder de heffingskortingen voor hetzelfde kind ontvangen. Een uitzondering geldt voor de combinatiekorting, die beide ouders kunnen aanvragen. Voorwaarde is dat zij ALLEBEI een baan hebben.
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/scheiden/co-ouderschap.html ----------------------------------------------------------------
Inderdaad heeft u in uw situatie van co-ouderschap recht op de iack.
U vult uw aangifte bij heffingskortingen zo in:
Had u een kind dat geboren is na 1999? Ja
Stond dit kind minstens 6 maanden ingeschreven op hetzelfde als u? JA Toelichting in het Belastingprogrmma bij deze laatste vraag:
Kies 'JA' als dit kind in 2012 minstens 6 maanden stond ingeschreven op hetzelfde adres als u. U hebt dan misschien recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Kies ook 'Ja' als uw kind stond ingeschreven bij de andere ouder, maar tenminste 3 dagen per week bij uw huishouden hoorde.

Andere antwoorden (1)

Als je nog geen definitieve aanslag hebt ontvangen kun je de aangifte wijzigen en opnieuw indienen. Heb je al een aanslag ontvangen dan kun je een bezwaarschrift indienen en aangeven dat je een korting bent vergeten op te geven. Maar het kan ook goed zijn dat het aangifteprogramma als je alles wel goed hebt ingevuld, hier al automatisch rekening mee heeft gehouden.

Hoe dan ook als je een vergissing hebt gemaakt en je komt daar later pas achter dan kun je (zelfs jaren later) nog een bezwaarschrift indienen. Je moet wel duidelijk aangeven welke vergissing je hebt gemaakt en ook even de juiste berekening maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt tegenwoordig zelfs een digitaal bezwaarschrift indienen.
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Mogelijk is de bezwaartermijn van 6 weken al verstreken. In dat geval kun je een verzoek doen aan de inspecteur om de aanslag ambtshalve te herzien.