Mijn atrfekpost kosten levensonderhoud kinderen vermindert sinds 2011. Kan ik dan ook minder alimenatie betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Nee dat kun je niet.

Antwoorden (1)

Nee dat kan niet, tenzij het vaststellen van het alimentatiebedrag, onderling is overeen gekomen, dan mag je dat ook samen in overleg met je ex wijzigen. In de meeste gevallen wordt het alimentatiebedrag door de rechter vastgesteld, je moet dat bedrag dan betalen, maar ook de jaarlijkse indexatie die er bovenop komt is verplicht. De alimentatie is berekend op jouw draagkracht van het moment dat dat bedrag werd opgelegd, als die draagkracht is veranderd, dan kun je wel een verzoek om vermindering indienen. Hiervoor moet je een advocaat in de arm nemen en deze je verzoek aan de rechtbank laten overleggen. De rechter bepaald dan of je minder alimentatie mag gaan betalen of niet.
De kosten van je kinderen worden ook niet minder, ondanks alle bezuinigingen, dus moet er van jouw kant meebetaald worden aan hun verzorging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De rechter heeft bepaalt. In deze bepaling staat 293 euro volgens draagkracht en 107 fiscaal voordeel. Betekent het dit dat ik die zelf moet gaan ophoesten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem eens contact op met het juridisch loket. 0900 8020 (10 cent per minuut), zij kunnen je haarfijn vertellen wat je moet betalen, ik denk dat je toch dat hele bedrag zal moeten betalen.
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
fisbel
10 jaar geleden
@crea: twee vragen gesteld door Richard d'Engelen, maar eigenlijk dezelfde vraag (met hetzelfde antwoord): kan ik door de gewijzigde wetgeving 2011 (dubbele aftrek) en te wijzigen wetgeving aftrek kinderalimentatie 2015 (afschaffing) minder alimentatie gaan betalen? Deze vraag, wat anders geformuleerd, maar nu gesteld door 'Pummie' kwam twee dagen geleden al op goeievraag langs. Dat kan géén toeval zijn. http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/overig/afschaffen-regeling-levensonderhoud-kinderen-2015.479592
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Fisbel. Hier wordt de vraag beter geformuleerd.
Het zal druk worden in de rechtbank, er zullen veel aanvragen volgen. In mijn geval gaat het inderdaad om verlies draagkracht.
Hartelijk dank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Fisbel, fijn dat je ermee geholpen bent Richard.