Wordt er voor huurtoeslag rekening gehouden met langlopende schulden?

Een vriend van me heeft na een moeilijke tijd schulden opgelopen, en probeert nu weer orde op zaken te stellen. Hij heeft weer een baan, en heeft met verschillende partijen een betalingsregeling getroffen, maar daardoor blijft er maar zo'n €700 van zijn salaris over om alle vaste lasten van te betalen. Hij wil heel graag een appartementje, maar het enige wat hij momenteel kan krijgen kost zo'n €635,-
Is het op de een of andere manier mogelijk om zijn betalingsregelingen / schulden te laten meewegen bij het aanvragen van huurtoeslag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De link bij de reacties geeft gedeeltelijk antwoord.
Schulden worden pas relevant indien er sprake is van vermogen in de vorm van banktegoeden, liquide middelen of aandelen.
Uit jouw situatieschets begrijp ik dat die vriend niet beschikt over enig vorm van vermogen. Hij heeft louter een inkomen en schulden.
In dat geval kijkt de fiscus niet naar de schulden en zal het al dan niet toekennen van huurtoeslag en de eventuele hoogte hiervan gebaseerd worden op legio factoren, waaronder ook een lijstje uitzonderingen (zie link 1).
Schulden zijn nogmaals, buiten het berekenen van het vermogen om, niet relevant bij het aanvragen van huurtoeslag.

Wanneer die vriend onder het sociaal minimum (link 2) komt of dreigt te komen vanwege al die betalingsregelingen, valt het voor hem wellicht te overwegen wettelijke schuldsanering aan te vragen (link 3). Eén van de voorwaarden is dat het niet lukt zelf betalingsregelingen te treffen. Nu is dat bij hem al wel het geval, maar wellicht weet hij de rechter er van te overtuigen dat deze niet haalbaar zijn. In dat geval kan wettelijke schuldsanering namelijk alsnog mogelijk worden toegekend.

Succes!