Diverse inkomstenbronnen en eigen onderneming; voorlopige aanslag aanvragen?

Mijn man en ik hebben gezamenlijk per 1 januari 2014 verschillende inkomstenbronnen: klein beetje ww, startende onderneming met inkomsten, bbz aanvulling en een kleine loondienstbetrekking. Ik weet niet of het aanvragen van een voorlopige aanslag verstandig is? Of kunnen we beter de boel in een keer opgeven wbtr inkomstenbelasting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je stelt een vraag die betrekking heeft op twee personen. Omdat de inkomsten die jij opsomt voor de inkomstenbelasting toegerekend worden aan de persoon die deze inkomsten geniet, kan jouw vraag alleen goed beantwoord worden als duidelijk is wie welke inkomsten geniet. Globaal: als je uit meer dan één dienstverband inkomen geniet, mag slechts bij één dienstverband rekening worden gehouden met de heffingskortingen. Voorzover het totale inkomen dan lager is dan circa 35.000 euro is er weinig aan de hand. Komt het totale inkomen daarboven, dan is het mogelijk dat er te weinig loonheffing wordt ingehouden en dat je inkomstenbelasting verschuldigd bent.
Bestaat je inkomen ook uit inkomsten die niet voortvloeien uit een uitkering of dienstverband (winst uit onderneming, resultaat overige werkzaamheden) dan is het afhankelijk van de vraag of er sprake is van winst uit onderneming (je hebt dan recht op de zogenoemde ondernemersaftrek waardoor je over de eerste 15.000 a 20.000 euro weinig belasting bent verschuldigd) of resultaat uit overige werkzaamheden. UIt jouw beschrijving zou je kunnen afleiden dat er GEEN sprake is van winst uit onderneming maar resultaat uit overige werkzaamheden. In dat geval ben je circa 33% belasting verschuldigd over het positieve resultaat van deze werkzaamheden. Of je daarvoor een voorlopige aanslag moet aanvragen is afhankelijk van het resultaat (wat vaak pas na afloop van het jaar te bepalen is) en je eventuele discipline om het geld opzij te zetten om een latere aanslag te kunnen betalen.