Kan ik mijn overuren beter laten uitbetalen in een maand waarin ik niet ook een bonus krijg om meer over te houden?

in januari krijg ik een bonus van 5% bij mijn salaris maar ik heb ook nog 50 overuren die de leidinggevende wil uitbetalen. Houd ik nu meer geld over als ik mijn overuren een maand later laat uitbetalen of maakt dit niks uit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Het maakt niet uit of ze in 1 maand uitbetaald worden. Als het goed is worden ze tegen bijzonder tarief uitbetaald. De functie van het het bijzonder tarief percentage is dat je bij bijzondere beloningen niet doorschiet naar de hoogste belastingschijf van 52%, maar dat het belastingtarief beperkt blijft tot 37% of 42%. De meeste salarispakketten passen ook de voordeelregel toe. Als via bijzonder tarief meer belasting wordt geheven dan via de witte tabel, dan zal het voordelige tarief van de tabel toegepast worden.
met vriendelijke groet, Marco Roosendaal
salarisadministraties

Via onderstaande link kan je heel mooi je 2013 met 2014 loon vergelijken :)
http://www.salaris-informatie.nl/index.php/loonberekening/loonberekening-2014

Toegevoegd na 2 minuten:
En als de werkgever de werkkostenregeling toepast, is er wellicht nog ruimte om de bonus (gedeeltelijk) netto als "Werkkostenbonus" uit te keren. https://www.fiscanet.nl/fiscanet/fiscaquiz.nsf/qd?readform&re=103F9817604E557AC1257A46006CFF3B

Antwoord 2 is goed!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hangt er vanaf of je door de uitbetaalde uren in een hogere belastingschaal terecht komt. Als dit het geval is, dan is het inderdaad beter om het in een andere maand te doen. Is dat niet zo, en zit je bijvoorbeeld toch al in de maximale belastingschaal, dan maakt het niet uit wanneer je het uit laat betalen. Je betaalt er dan toch standaard de maximale hoeveelheid belasting over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Een schaal is niet per maand maar per jaar. Antwoord is dus niet juist.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas dat uw reactie geenszins reflecteert op het antwoord op de vraag. Uw reactie is dus onjuist.
fisbel
10 jaar geleden
Het misverstand tussen EVR84 en paulus811 is een typisch voorbeeld van formuleren zonder dat er misverstanden kunnen ontstaan. Uitbetaling in een andere maand kán zinvol zijn als deze maand een ander jaar betreft. Zo zullen beide het bedoelen.
fisbel
10 jaar geleden
Hier maakt uitbetaling in januari of februari of een latere maand in 2014 niets uit. Uitbetaling in een maand betreffende een ander jaar kan verschil uitmaken vanwege het belastingtarief in een hogere of lagere schijf. Beruchte voorbeelden zijn bijvoorbeeld uitgekeerd pensioen in een jaar waardoor huurtoeslag (gedeeltelijk) verloren gaat. Uitsmering indien mogelijk over meerdere jaren is dan te prefereren. Ook de ouderschapsverlofkorting is zo'n beruchte. Er wordt een bonus of een dertiende maand uitgekeerd waardoor het loon in het belastingjaar niet lager is maar gelijk blijft of hoger uitkomt en de korting verloren gaat.
Uiteindelijk maakt het niet uit, als je het op jaarbasis bekijkt: bij de inkomstenbelasting wordt simpelweg gekeken hoeveel je totale inkomen is geweest gedurende het hele jaar en daar hoort een bedrag aan belasting bij. Verschillen per maand worden daarmee weggewerkt.