Schenk- en erfbelasting waarom?

Gisteren gekeken naar Tros Radar naar de nieuwe regels omtrend schenk- en erfbelasting. Kan iemand mij vertellen, met bronvermelding, waarom je nog eens belasting moet betalen over een bedrag waar waarschijnlijk al heel veel belasting voor betaald is? (In het geval van erfbelasting)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De schenking en erfbelasting is gebaseerd op het profijtbeginsel. Zonder hier moeite voor te hoeven doen verkrijg je vermogen en profiteer je dus. De maatschappij accepteert de verkrijging wel, maar vindt wel dat hierover belasting geheven moet worden. De stelling dat over de verkrijging reeds belasting is betaald klopt niet omdat je als begunstigde of erfgenaam nog nooit belasting hebt betaald over het vermogen wat je krijgt van de schenker of de erflater (dat deze zelf wel belasting heeft betaald doet hier niet aan af). Bovendien gelden in veel gevallen ook vrijstellingen waardoor alleen de grotere bedragen worden belast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Al decennialang heft de overheid belasting over belasting.

Er wordt Omzetbelasting (BTW) geheven over de ‘omzet’ van grondwaterbelasting, de belasting op leidingwater, de afvalstoffenbelasting, de brandstoffenbelasting en de energiebelasting.

Volgens de Wet op de Omzetbelasting is heffing van BTW over belasting gewoon onrechtmatig.

De energiebelasting op elektriciteit en gas zelf is geen belastbare prestatie van een energiebedrijf. Volgens de wet behoort die belasting niet belast te worden. Bovendien mag ook volgens Europese richtlijnen geen belasting over belasting geheven worden....

Lees het artikel maar eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het inkomsten zijn voor de ontvanger.
Als ik jou (bij leven) 100.000 euro geef, gewoon omdat ik je aardig vind, dan zal je daar ook belasting over moeten betalen. Terwijl ik er ook al belasting over betaald heb.
En als je van je tante 100.000 euro erft, zal je over het grootste deel belasting moeten betalen. Het is niet anders. Leuk is het niet inderdaad, maar gelukkig heeft de partner een hoge vrijstelling en de kinderen ook enigszins.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind je mij ook aardig :-)) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha! Ja hoor. Ik vind (bijna) iedereen aardig. En jou natuurlijk ook.
Het vervelende is dat ik geen voorraadje euro's heb om uit te delen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt nog wel, ik ben geduldig ;)