Met welk percentage belasting moet je rekening houden wanneer je geld verdient aan speculatie op Bitcoins?

Het gaat momenteel goed met de Bitcoin en vergelijkbare digitale valuta.

Eerder werd op Tweakers gezegd dat inkomsten uit succesvolle speculatie op deze valuta, onder Box 3 belastbaar zullen worden, als zijnde een belegging.

Wat betekent dit concreet? Als je €1000 winst maakt op Bitcoin-handel, hoeveel belasting betaal je dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
fisbel
10 jaar geleden
Verhelderende informatie is te vinden in onderstaande links:
http://www.vanheusden.com/bitcoins/#belastingen – lees onder Belastingen
http://www.markajansen.nl/index.php/bitcoin/bitcoins-zijn-vermogensbestanddelen-volgens-belastingdienst/ – vermogen Box 3
http://phedny.wordpress.com/2012/09/05/bitcoin-en-belastingen/ – inkomen Box 1

Het beste antwoord

Niks, aangezien je belegging niet gaat om hoeveel je er ermee verdient, maar wat je totale kapitaal is.

Tot een bepaald bedrag (ongeveer €21000) is vermogen vrijgesteld en vanaf dat bedrag betaal je 1,2% over het gemiddelde vermogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het 'cashen' van coins en het binnenkomende bedrag als gevolg, is niet onderhevig aan inkomstenbelasting?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe verhoudt dat zich tot deze berichtgeving?
http://tweakers.net/nieuws/89583/nederlanders-moeten-belasting-betalen-over-geld-verdiend-in-bitcoins.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, het heet weliswaar inkomstenbelasting maar het is inderdaad niet veel. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ik je verwarring snap. Je hebt aan de ene kant het speculeren op bitcoins (je investeert) en in het bericht gaat het over inkomsten die uitbetaald worden in Bitcoins. Als je je salaris bijvoorbeeld uitbetaald krijgt in Bitcoins, dan zul je daar belasting over moeten betalen net zoals wanneer je uitgekeerd krijgt in dollars, euro's, ponden en ga zo maar door.
fisbel
10 jaar geleden
@Wavaria
Als TS al vermogen Box 3 heeft moet er natuurlijk wel betaald worden.
Over € 1000 is dat € 12 (1,2%)