Wij krijgen aandelen van een startend bedrijf waar we stage lopen. Zijn hier ook risico's aan verbonden bij de fiscus?

Wij krijgen als stagiairs ipv een stagevergoeding dus 10 aandelen binnen dit bedrijf. Aangezien het een startend bedrijf is, hebben deze aandelen nog geen waarde ( tenminste niet zover ik weet). Kunnen wij hier problemen mee krijgen bij de fiscus? Misschien niet nu, maar hoe zit dit wanneer deze aandelen waarde krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon niet accepteren. Een werkgever moet een reëel loon uitbetalen. Nu steekt hij jouw geld in zijn zak en daar krijg jij een vodje papier voor terug. Die aandelen van dat bedrijfje zullen nooit beursgenoteerde aandelen worden. Zijn de aandelen volgestort??? Welke waarde staat erop??

Het beste antwoord

Als de aandelen geen waarde hebben hoeft u ze niet op te nemen in Box 3.
Als ze wel waarde gaan krijgen moet u ze wel opgeven in Box 3. Peildatum is steeds 1 januari. In de Vooringevulde Aangifte is vanaf dit jaar (IB2012) de waarde van sparrekeningen, aandeelrekeningen en ander vermogen zoals een tweede huis vermeld. Uw aandelen zullen dus als ze waarde gaan vertegenwoordigen t.z.t. in de VIA vermeld staan.

N.B: Zolang u echter geen vermogen (spaaargeld / aandelen e.d.) heeft met een waarde boven ruim € 21.000 is het vermogen belastingvrij. Als u € 10.000 spaargeld heeft en de aandelen zijn ook € 10.000 waard is er geen bijtelling vanwege vermogen.
En als u wel over de grens van de vermogensvrijstelling heen gaat is de te betalen belasting Box 3 niet hoog, slechts 1,2% van het vermogen boven de vrijstelling.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank