zijn wij samen eigenaar van de woning met betrekking op toeslagpartner?

Ik zou mij graag willen inschrijven op een ander woonadres deze woning betreft een huur woning.
Bij het berekenen of wij toeslagpartner zijn of niet komt de volgende vraag voor: woont u met 1 van uw huisgenoten in een woning waarvan u samen de eigenaar bent?
Wat is hierop het antwoord? Zelf denk ik van niet omdat het een sociale huur woning betreft.
Zou iemand mij dit in jip en janneke taal kunnen uitleggen?

Toegevoegd na 39 minuten:
Zoals op de bijgevoegde afbeelding te zien in zijn wij geen toeslagpartners.

Toegevoegd na 39 minuten:
Zoals op de bijgevoegde afbeelding te zien in zijn wij geen toeslagpartners.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Je hebt gelijk: het is een huurwoning dus jullie huren die van de eigenaar. en dat is meestal een woningbouwcorporatie. Het antwoord op de vraag is dus "nee".

Toegevoegd na 12 minuten:
Hierbij een aanvulling naar aanleiding van je reactie. Als je het niet erg vind ga ik je je nu vous-voyeren:

Als u gaat samenwonen dan wordt u toeslagpartner van elkaar. Gaat u op of na 1 juli samenwonen zonder samenlevingscontract? Dan bent u meestal pas elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari van het volgende jaar.

Soms bent u wel al meteen toeslagpartners. Staat u op hetzelfde adres ingeschreven en geldt 1 van de volgende situaties voor u?

U doet samen aangifte inkomstenbelasting en bent dus fiscale partners.
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
Uw partner is aangemeld als partner bij uw pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek.
Dan bent u op de datum van samenwonen al elkaars toeslagpartner.

Doet 1 van deze situaties zich voor nadat u bent gaan samenwonen? Of gaat u na het samenwonen trouwen, een geregistreerd partnerschap aan of een samenlevingscontract tekenen? Dan bent u alsnog elkaars toeslagpartner vanaf de datum waarop u ging samenwonen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu had ik ergens gelezen dat als je 6 maand gezamelijk op het zelfde adres woont je dan automatisch na 6 maand toeslag partner wordt, geld dat ook in deze situatie?
Poet
10 jaar geleden
Zie de site van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/aanvragen_en_wijzigen/wijzigingen_doorgeven/wijzigingen_2012/gezin_en_huishouden/ik_ga_trouwen_of_samenwonen/ik_ga_op_of_na_1_juli_samenwonen_uitzondering Daar staat: Als u gaat samenwonen dan wordt u toeslagpartner van elkaar. Gaat u op of na 1 juli samenwonen zonder samenlevingscontract? Dan bent u meestal pas elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari van het volgende jaar. Soms bent u wel al meteen toeslagpartners. Staat u op hetzelfde adres ingeschreven en geldt 1 van de volgende situaties voor u? U doet samen aangifte inkomstenbelasting en bent dus fiscale partners.
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
Uw partner is aangemeld als partner bij uw pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek.
Dan bent u op de datum van samenwonen al elkaars toeslagpartner. Doet 1 van deze situaties zich voor nadat u bent gaan samenwonen? Of gaat u na het samenwonen trouwen, een geregistreerd partnerschap aan of een samenlevingscontract tekenen? Dan bent u alsnog elkaars toeslagpartner vanaf de datum waarop u ging samenwonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit had ik idd zelf ook gevonden maar ik schrijf me enkel in op het adres, en volgens de toeslagpartner " berekening" zijn wij geen toeslagpartners van elkaar omdat er geen samenlevingscontract of iets dergelijks is samen we geen gezamenlijke pension regeling hebben etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eigenlijk doet geen van bovenstaande situaties zich voor.
Poet
10 jaar geleden
Pfff...
Eerst kreeg ik een foutmelding en heb het hele verhaal nog eens geplaatst. Nu staat het er opeens 2x... Ja gaat dus niet echt samenwonen maar je schrijft je bij de gemeente in op zijn/haar adres? Ik denk dat dit gezien wordt als samenwonen. Tenzij je het opgeeft als kamerverhuur (onderhuur) http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen_woning/u_hebt_een_woning/verhuur_deel_eigen_woning_kamerverhuurvrijstelling
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nadeel is dat er dus ook hier vanuit gegaan wordt dat de woning een koop woning is. Erg lastig allemaal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt we gaan niet samen wonen, ik schrijf me enkel op het adres bij.
fisbel
10 jaar geleden
Vreemde situatie. U schrijft zich in op het adres onder er te aa wonen. Dan woont u volgens het GBA samen. Tenzij dit adres uw postars (briefadres) is N.B: Voor een eventuele huurtoeslag geldt dat uw inkomen meetelt als medebewoner. Tenzij u op het adres waar u zich laat inschrijven een kamer huurt. Dan kunt u als onderhuurder met een gescheiden huishouding worden gezien. Als dit laatste zo is moet een schriftelijk huurcontract worden opgesteld en kunnen worden overlegd als erom wordt gevraagd. De vraag of u toeslagpartner bent is: NEE.
De informatie die de Belastingdienst hierover verstrekt is onduidelijk. In de link die u al gevonden heeft staat o.a. Te lezen: Als u gaat samenwonen dan wordt u toeslagpartner van elkaar
Dit geldt echter alleen als aan 1 van de kwalificaties voor fiscaal partnerschap is voldaan. Het halfjaarscriterium dat in 2012 nog wel van toepassing was voor samenwonenden is m.i.v. 2013 voor de toeslagen geschrapt. U heeft de tool: wie is mijn toeslagpartner goed ingevuld. U voldoet niet aan 1 van de kwalificaties voor fiscaal partnerschap zoals een gezamenlijke eigen woning. U bent derhalve geen toeslagpartners van elkaar. Maar let dus wel op een eventuele huurtoeslag van de hoofdbewoner!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fisbel dankje, idd als ij bij de berekening huurtoeslag als medebewoner sta ingeschreven vervalt de huurtoeslag, voor de zorgtoeslag maakt dit geen verschil omdat we geen toeslagpartners zijn.